Andreas Stjerna och Johan Karlsson, lärare på Erlaskolan Södra.

Lärare från Erlaskolan Södra hyllas av sina elever.

Andreas Stjerna och Johan Karlsson från Erlaskolan Södra i Norrköping har blivit nominerade av sina elever till Årets Lärare som arrangeras av Lärargalan varje år. Så här säger de om läraryrket, sina elever och varför de tror att de blev nominerade.

-Det känns verkligen superroligt, jag är självkritisk och undrar hur det kommer sig att jag blivit nominerad, men det känns ändå roligt. På något sätt känns det som om det betyder att jag har påverkat några väldigt positivt, säger Johan Karlsson.

Andreas tycker också att det känns jätteroligt.

- Det var ju inget annat än väldigt ärofyllt, bara att få själva nomineringen. Jag blir ju helt klart inspirerad att fortsätta göra ett så bra jobb som möjligt med mina elevers lärande, så kanske jag kan bli nominerad igen i framtiden.

Hur fick ni reda på att ni var nominerade?
-Vi fick ett mail helt enkelt, från Lärargalan.

Varför tror ni att ni blev nominerade?
-Jag tror att jag blev nominerad för att jag alltid försöker att möta eleverna med så mycket omtanke och kärlek som jag kan. Jag tror det märks att jag verkligen vill elevernas bästa, säger Johan.

Vad är det man ska vara bra på i läraryrket idag?
-Jag tror att man måste vara väldigt insatt i psykologi och stresshantering. Ju mer man vet om stress och stresshantering desto bättre pedagogisk ledare tror jag att man blir. Dessutom tror jag man måste våga att älska sina elever och jobba hårt med att utveckla deras empati. De behöver förstå att de är en del av ett större sammanhang, till exempel ett klassrum, säger Johan.

- Under galan fick vi just den frågan som diskussionsämne bland borden. ”Hur är en bra lärare?”. Enligt mig handlar det ju om många delar, men det allra viktigaste tycker jag handlar om att vara engagerad och passionerad i elevernas lärande och framgång – ställa rimliga men ändå höga krav på eleverna. Men att verkligen lära känna eleverna, ha kunskap om deras styrkor och svagheter för att kunna utmana eleverna på rätt sätt, säger Andreas.

Så här säger några elever i sina nomineringar.
-Andreas är en grym lärare i matematik och han är snäll och förstår när man inte klarar vissa saker. Han är en stor förebild och han bryr sig om både elever och hans egna kollegor. Jag tycker att Andreas ska vinna för att han är en stor förebild för många. Han kan förklara noga inom matematik.

-Johan är bra på att förklara saker och han är väldigt förståndig. Han bryr sig om sina arbetskollegor och sina elever. Han finns alltid där om man behöver prata med någon. Man kan lita på honom.