Realgymnasiet i Göteborg skapar gemenskap och delaktighet med ”Hej-projektet”

Realgymnasiet i Göteborg skapar gemenskap och delaktighet med ”Hej-projektet”

Att arbeta för att alla elever ska känna sig sedda och accepterade är viktigt på Realgymnasiet i Göteborg. Därför har de startat ”Hej-projektet”. Projektet startar med en träff där lärarna bjuder in elever för att tillsammans umgås på ett mer informellt plan. Här kan de lära känna varandra ännu lite bättre. Det följs sedan upp med olika aktiviteter under året.

-Realgymnasiet startade ”Hej-projektet” då det uppmärksammades att en elev på skolan inte kände sig inkluderad i gemenskapen på skolan. Därför beslutade vi att göra något åt det. Det är av stor vikt att alla elever känner sig sedda av oss vuxna och av skolkamrater på skolan. Ett enkelt ”Hej” kan betyda så mycket då man kanske inte har blivit sedd i hemmet, i skolan eller på fritiden. Realgymnasiet ska vara en plats där man är någon och att man känner sig viktig, säger Annacarin Olsson, verksamhetskoordinator, samordning och utveckling mentorskap.

Så fungerar projektet
Projektet drivs en gång per år. Första dagen på ”Hej-projektet” startar med en gemensam träff. Det kan exempelvis vara under en frukost eller mingel där elever och lärare umgås tillsammans. Under träffen rullar kortfilmer på projektorn som fokuserar på mobbing, nätmobbing, tolerans för att skapa samtal och diskussioner kring ämnet.

Sedan fortsätter arbetet på flera olika sätt. Under lektionerna så fokuserar man extra mycket på likabehandling, samarbete, synliggörande, tolerans och acceptans. Eleverna får även uppgifter en gång i månaden som de ska jobba med. Det kan exempelvis vara att säga ”hej” till alla de möter på skolan eller ge beröm till en klasskamrat, att på olika sätt synliggöra varandra.

Mentorerna också involverade
Mentorerna har även ett pass med eleverna som syftar på att samtala kring vikten av att se varandra för den de är, inte den som förutfattade meningar säger att de ska vara. Att ge beröm, acceptera och visa medmänsklighet.

Under projektets gång sätter även skolan upp posters på lärarna med en aktuell bild och en bild på dem när de var små. Postern innehåller även information om något personligt för läraren. Syftet med det är att sprida budskapet om att man inte vet allt om alla och den ryggsäcken med livserfarenheter som de bär på. Att man ska visa medmänsklighet och förståelse för andra människor.

-Målsättningen är att bli en skola där alla blir sedda för den de är och att de trivs att vara på skolan. Det är viktigt att skapa tolerans, acceptans och en miljö där vi säger ”hej” till varandra. Vårt sätt att säga till eleverna att vi ser dem är genom att påbörja ”Hej-projektet” där vi uppmärksammar varje elev. Projektet är en möjlighet för oss att skapa en öppen och kamratlig skola med tolerans mot alla, avslutar Annacarin Olsson.