Elevers kunskaper stärks till den expansiva IT-sektorn i samarbete med bransch.

El-och energiprogrammet öppnar dörrar och stärker eleverna på den tekniska arbetsmarknaden.

Hösten 2024 startar El- och energiprogrammet med programfördjupning IT-Tekniker och IT-Support på Realgymnasiet i Malmö. Det eftertraktade programmet välkomnas av både elever och bransch och öppnar många dörrar till den expansiva IT-sektorn. Här förbereder skolan för elever till det nya läsåret och en spännande framtid på den blomstrande arbetsmarknaden inom den snabbväxande teknikindustrin.

- Vi är jätteglada att kunna erbjuda eleverna det nya programmet, säger Anna Hellström, Rektor på Realgymnasiet Malmö. Vi vill ge våra elever en fördel på den konkurrensutsatta arbetsmarknaden inom tekniksektorn och vi tror starkt på deras potential. Vi ser fram emot att se dem blomstra och göra sina avtryck i framtiden.

Hampus Almstedt, blivande elev till El- och energiprogrammet berättar att han ser fram emot att lära sig mer om datorer.

– Det är det jag vill, säger han. Det är en utbildning med många av det saker jag tycker är kul. Min storasyster går redan på Realgymnasiet och trivs, så för mig var det naturligt att också börja där.

Ett branschnära samarbete med de bästa
Realgymnasiet har ett starkt samarbete med branschen där eleverna får den senaste kunskapen och rätt kvalitet i sina studier och på APL-platsen (Arbetsplatsförlagt lärande) inför ett jobb på den hett efterfrågade arbetsmarknaden.

En av de som tar emot eleverna under sin APL-tid, i årskurs 3 är bland annat Elgiganten som säger:

- Vi ser mycket ljust på framtiden inom IT-branschen, särskilt med den nya AI-utvecklingen som är högst aktuell. Det vi har framför oss är en väldigt spännande tid, förklarar Josef Beydoun, Operation Manager.

Elever bjuds in till skolan den 7 maj
Den 7 maj inbjuds alla elever som sökt el- och energiprogrammet till en VIP kväll på skolan, där de får fina möjlighet att träffa andra blivande elever, ställa frågor, lära känna skolmiljön och träffa medarbetare och skolledare.

- Ett möte som vi verkligen ser stort fram emot, säger Anna, rektor på skolan.

Kontakt:

Anna Hellström, Rektor Realgymnasiet Malmö