Josefine får åka på 4 veckors praktik till Irland

Josefine får åka på 4 veckors praktik till Irland

Nu på söndag, 10 februari, går flyget till Irland och Josefine Englund förbereder sig för fullt. Josefine går i årskurs 3 på Realgymnasiet i Uppsala och pluggar NB-programmet hästhållning. Tillsammans med två elever från Realgymnasiet i Jönköping åker hon nu till Irland för att göra 4 veckors praktik på en hästgård i grevskapet Meath. Praktikplatserna har anordnats av organisationen Equipeople, som förmedlar praktikplatser inom lantbruksområdet. Resan möjliggörs av ett stipendium från Internationella programkontoret.

När Josefine kommer fram ska hon ta bussen till grevskapet Meath där gården Kilcarty Stud ligger. Där kommer hon att bo hos Declan och Christine Brooks och deras tre barn. Familjen driver gården som består av ca 25 hektar mark och 8 stallar med hästar och ponnyer. Hästgårdens inriktning är fälttävlan, jakt och hoppning. Josefine kommer att få bo i en egen stuga på gården och kommer att sköta stallarna, motionera hästar och följa med Declan på tävlingar och andra hästaktiviteter. En intressant praktik som möjliggörs tack vare organisationen Equipeople som ordnat praktikplatsen och ett stipendium från Internationella programrådet.

- Det känns väldigt spännande att få göra min praktik utomlands. Jag hoppas kunna få många värdefulla kontakter som jag kan ha nytta av i framtiden säger Josefine Englund, elev på Realgymnasiets hästhållningsutbildning i Uppsala.

Evelyn Kyrk, lärare Realgymnasiet i Uppsala, tel 073-694 60 73
Rebecka Ell, mentor Realgymnasiet i Uppsala, tel 0766-472075

Ytterligare information om Realgymnasiet och våra utbildningar finns påwww.realgymnasiet.seochwww.larande.se.

Vi finns också på facebook, på instagram och på twitter.

Lärande i Sverige AB är en av Sveriges största aktörer inom friskolemarknaden. Här arbetar våra medarbetare på Realgymnasiet och Erlaskolan som är en grundskola, med att skapa mer och bättre skola för alla våra elever. Vi startade det första Realgymnasiet 2003 och finns idag på 14 orter. Erlaskolan startades 2011 och har fyra skolor på tre orter.