Realgymnasiet har gjort det igen

Realgymnasiet har gjort det igen

Realgymnasiet har återigen överträffat riksgenomsnittet gällande examensresultaten för sina yrkesprogram. Fler elever än riksgenomsnittet tar tar sin gymnasieexamen inom tre år och andelen som dessutom har grundläggande högskolebehörighet är inte mindre än 22,6% fler än motsvarande siffra i riket.

-Vår satsning på att läsa in utökad högskolebehörighet för våra yrkeselever har verkligen visat sig vara lyckosamt, säger Matthias Trygg som är VD på Lärande i Sverige AB.

Starka inom yrkesprogrammen
Realgymnasiets stora styrka är yrkesprogrammen där merparten av eleverna återfinns. De genomsnittliga betygspoängen har också ökat sedan förra året och ligger 0,6 steg över riksgenomsnittet. En förklaring till ökningen skulle kunna vara satsningarna på förstelärare och formativ bedömning. Det är också tydligt att vårens systematiska arbete för att få fler elever att nå examen har burit frukt.

-Vårt arbetssätt utgår alltid från att våra elever lyckas, både under pågående skolgång och i yrkeslivet eller vidare studier som följer. Siffrorna är ett kvitto på att våra medarbetare tar sig an uppdraget och utför det på bästa sätt på våra skolor, avslutar Matthias.

Statistik
Andelen elever som tagit examen på Realgymnasiet inom tre år är 3,8 % fler än riksgenomsnittet på yrkesprogram. Av de som går ut årskurs tre tar 1,6 % fler examen än motsvarande siffra i riket och av de som tar examen får 22,6 % fler än riksgenomsnittet grundläggande högskolebehörighet. En siffra som också har ökat sedan förra året, från 54,4% till 57,5%. Källa: Siris

Matthias Trygg, VD på Lärande i Sverige AB
E-post: matthias.trygg@larande.se

Lärande i Sverige AB är en av Sveriges största aktörer inom friskolemarknaden. Här arbetar våra medarbetare på Realgymnasiet och Erlaskolan som är en grundskola, med att skapa mer och bättre skola för alla våra elever. Vi startade det första Realgymnasiet 2003 och finns idag på 14 orter. Erlaskolan startades 2011 och har fyra skolor på tre orter.