Fingerfärdig elev från Ektorpskolan sätter ihop en dator.

Realgymnasiet och Ektorpskolan i Norrköping inleder samarbete för att öka IT-intresset bland ungdomar

Nyligen rapporterade IT- och telekomföretagen att svenska företag står inför stora utmaningar för att klara av framtidens rekryteringar, inte minst inom IT-branschen. Om inte kraftfulla åtgärder vidtas förväntas ett underskott på 60 000 personer år 2020. En bra början för att komma tillrätta med problemet är att informera och utbilda ungdomar om IT-området tidigt och därigenom förhoppningsvis öka intresset. Nu har IT-utbildningen på Realgymnasiet och Ektorpskolan inlett ett samarbete där elever från Ektorpskolan får lära sig mer om IT under en dag. 25 elever från årskurs 8 fick nyligen testa att skruva ihop en stationär dator, arbeta med datorsäkerhet och hårdvarukunskap.

- Eleverna arbetade i två grupper under dagen. Den ena gruppen fick lära sig vilka komponenter som finns i en modern dator. Därefter fick eleverna själva skruva ihop en stationär dator. Den andra gruppen fick arbeta med datorsäkerthet. Med hjälp av ett så kallat ”cracker-verktyg” i form av en CD-skiva så fick eleverna se hur lätt det är att avslöja vilka lösenord som används. Både elever och lärare har varit väldigt nöjda med dagen, säger Stefan Svensson, datalärare på Realgymnasiet.

- Jag hörde hur eleverna kommenterade innehållet under dagen med coolt, intressant och häftigt. Flera av våra elever vill lära sig mer om hårdvara och det var väldigt uppskattat av dem. Workshopen om att knäcka lösenord var även den uppskattad av eleverna och de hade nog gärna fortsatt med det ett tag till för att se om de kunde komma på ännu bättre lösenord. De lärde sig en hel del under förmiddagen, säger Sara Ahlén, IT-pedagog på Ektorpsskolan.

Det här är andra gången som IT-utbildningen på Realgymnasiet i Norrköping arrangerar något liknande.

-Tidigare så har vi utbildat eleverna i internet. Hur det fungerar med meddelanden som skickas och tas emot mellan datorer och servrar. Eleverna har också fått bygga egna antenner med hjälp av plåtburkar och skickat bilder från datorn till telefonen med hjälp av dessa plåtburkar. Det kallas för Cantenna, från engelskans CAN. Det har varit väldigt uppskattat, säger Lars-Göran Svensson, lärare i datorteknik på Realgymnasiet.

-Vi hoppas att vårt samarbete ska leda till att fler ungdomar får upp ett intresse för IT-området och att de får en bättre insyn kring vad det kan innebära att arbeta med IT-frågor i framtiden, avslutar Lars-Göran Svensson.

Stefan Svensson, datalärare på Realgymnasiet
Mobil: 0707 90 55 00
E-post: stefan.svensson@realgymnasiet.se

Lärande i Sverige AB är en av Sveriges största aktörer inom friskolemarknaden. Här arbetar våra medarbetare på Realgymnasiet och Erlaskolan som är en grundskola, med att skapa mer och bättre skola för alla våra elever. Vi startade det första Realgymnasiet 2003 och finns idag på 14 orter. Erlaskolan startades 2011 och har tre skolor på två orter. Här hittar du mer information om oss och våra erbjudanden Lärande i Sverige ABRealgymnasiet,
Real Global och Erlaskolan.