Gunilla Molloy och Barbro Westlund tar emot Läromedelsförfattarnas särskilda pris 2021 Foto: Kajsa Göransson

De tar emot tar emot Läromedelsförfattarnas särskilda pris

Gunilla Molloy och Barbro Westlund är årets vinnare av Läromedelsförfattarnas särskilda pris.

– När jag blev uppringd och fick veta att jag fick det här priset blev jag både stolt och glad. Ännu roligare och hedrande är det att få det tillsammans med just Gunilla Molloy, säger Barbro Westlund.

Gunilla och Barbro har jobbat ihop i flera år, i många olika projekt. De tar emot priset med följande motivering från juryn:

De är båda forskare, författare och föreläsare som har undervisat många blivande och verksamma lärare i konsten att lära elever läsa – att läsa med förståelse på djupet och med kritisk blick. Därigenom har de haft en avgörande betydelse inte bara för svenska elevers läsförmåga i alla skolans ämnen utan också för varje människas rätt till kunskap och ytterst för den grund på vilken vår demokrati vilar.

Störst i sin kategori

Läromedelsförfattarnas särskilda pris är en av tre kategorier i Läromedelsförfattarnas pris som delas ut av Läromedelsförfattarna. Övriga vinnare i år är Anders Pihlsgård som tar emot priset i kategorin Läromedel, och Janeth Leksell och Margret Lepp som tillsammans tar emot priset i kategorin Kurslitteratur. Med årets totala prissumma på 300 000 kronor är Läromedelsförfattarnas pris det tyngsta priset för läromedelsförfattare i Sverige, och större än tidigare år.

En hyllning till författarinsatsen

Syftet med priset är att hylla författarskapet bakom läromedel och kurslitteratur, samt att lyfta deras viktiga roll i Utbildningssverige.
– Det är med glädje vi presenterar vinnarna idag. Detta är författare som gjort en enorm insats på sina respektive områden, säger Frida Engman, förbundsdirektör Läromedelsförfattarna.

För mer information:

Embla Jernstig, kommunikatör, Läromedelsförfattarna, 070-440 03 24, embla.jernstig@laromedelsforfattarna.se

Om Läromedelsförfattarnas pris:

Läromedelsförfattarnas pris är Sveriges tyngsta pris för författare som skriver läromedel och kurslitteratur, och delas ut varje höst. Priset syftar till att lyfta författargärningen i kvalitativa läromedel och kurslitteratur.

Priset består av två fasta kategorier: Läromedel och Kurslitteratur. Utöver dem finns en tredje, öppen kategori: Läromedelsförfattarnas särskilda pris som lyfter och premierar författarskap utifrån exempelvis ett tema, något nyskapande eller en framstående debutant.

Juryns motiveringar

Gunilla Molloy och Barbro Westlund
Läromedelsförfattarnas särskilda pris
100 000 kr

Båda är de lysande forskare, författare och föreläsare som har undervisat många blivande och verksamma lärare i konsten att lära elever läsa – att läsa med förståelse på djupet och med kritisk blick. Därigenom har de haft en avgörande betydelse inte bara för svenska elevers läsförmåga i alla skolans ämnen utan också för varje människas rätt till kunskap och ytterst för den grund på vilken vår demokrati vilar.

Anders Pihlsgård
Läromedelsförfattarnas pris
Kategori Läromedel
100 000 kr

Han är sedan över 33 år tillbaka en driven, engagerad och aktiv författare med hög arbetskapacitet och med en stark känsla för vad som fungerar i klassrummen. Hans författarskap omfattar en mycket stor mängd läromedel inom Företagsekonomi, Marknadsföring, Entreprenörskap, Affärsutveckling och ledarskap och Privatjuridik.

Janeth Leksell och Margret Lepp
Läromedelsförfattarnas pris
Kategori Kurslitteratur
100 000 kr

De är aktiva och produktiva forskare som tillgängliggör kunskap inom vård och omvårdnad genom ett flertal böcker riktade till sjuksköterskestudenter och verksamma inom vårdyrken. Böckerna ger hälso- och sjukvårdspersonal kompetens och handlingsberedskap för att kunna möta och hantera både dagens och framtidens krav inom sjukvården.

Regioner