Skrot-Nisse och En Blommas Liv på menyn

Höstens stora nordiska barnbokssatsning på McDonald’s i samarbete med Läsrörelsen går in på sin tredje vecka. Från fredagen den 21 oktober och en vecka framåt får alla som köper Happy Meal Skrot-Nisse eller En Blommas Liv.

2001 föddes Bok Happy Meal i Sverige, i en lycklig förening mellan den läsfrämjande organisationen Läsrörelsen med mottot ”Ge dina barn ett språk” och McDonald’s alla restauranger. Bok Happy Meal firar nu 10 år och passerar samtidigt en upplaga sedan starten på över 9 miljoner barn- och bilderböcker av hög kvalité. Totalt har 62 titlar av 60 upphovsmän ingått.

Skrot-Nisse är en underfundig och rolig klassiker av konstnären och serieskaparen Jan Lööf.

När Kalles föräldrar ska bort får han bo hos farbror Nisse. Nisse, som är skrothandlare, har alltid massor av prylar och spännande saker på gång.

En Blommas Liv är skriven av författaren Stefan Casta och illustrerad av konstnären Sara Lundberg och berättar i den poetiska texten och de målande bilderna en oemotståndlig saga, som samtidigt formar sig till en resa genom de fyra årstiderna.

En blomma står vid bäcken och hoppas att flickan ska se henne. Men inte förrän flickan tappar sitt halsband händer det!

Kort om veckans författare och illustratörer

Jan Lööf (född 1940) är konstnär, illustratör, serieskapare och jazzmusiker. Han har gjort serierna om Felix och om Ville. Han har också skrivit och tecknat böckerna Det röda äpplet, ABC boken, Sifferboken och flera böcker om Pelle och illustrerat Örnis bilar. Han har belönats med bl a Expressens Heffaklump, Elsa Beskow-plaketten och med Selma Lagerlöfpriset 2010.

Stefan Casta (född 1949) var tidigare anställd på TV, men slutade för att ägna sig åt sitt stora intresse: naturen. Han skriver ofta om den och vill gärna lyfta fram den glädje som finns att hämta där. Det gör han i både barnböcker och naturböcker för vuxna. Han har tilldelats bl a Augustpriset 1999, Astrid Lindgren-priset 2002 och Barnens romanpris 2011, instiftat av Sveriges Radio.

Sara Lundberg (född 1971) är en berättande konstnär, illustratör och författare. Hon arbetar ofta med sagans formspråk och arketyper, med ett inslag av surrealism och låter bilderna och historien växa fram under arbetets gång. Hon är flerfaldigt prisbelönt bl a med ett delat Augustpris 2009.

Bok Happy Meal 10 år

Läsrörelsens och McDonald’s årliga barnbokskampanj firar i år 10 år och pågår mellan den 7 oktober och 3 november. Under perioden kommer drygt 1,8 miljoner barnböcker med åtta olika titlar att möta nya läsare. Böckerna är som tidigare år valda av barnboksexperten Marianne von Baumgarten-Lindberg, som sitter i Läsrörelsens styrelse. Under de tio åren har över 9 miljoner barn- och bilderböcker ingått i Bok Happy Mel.

– För Läsrörelsen med mottot ”Ge dina barn ett språk” känns det fantastiskt att under 10 år fått möjlighet att samarbeta med McDonald’s som en helt nya arena. Genom detta har vi nått barn och barnfamiljer – som kanske inte går till bibliotek och bokhandel – med 9 miljoner bra barn- och bilderböcker i Bok Happy Meal, säger Elisabet Reslegård, ordförande/projektledare Läsrörelsen.

För andra året i rad släpps ett unikt Nordiskt Bok Happy Meal

Böckerna är av författare och illustratörer från Sverige, Danmark, Finland och Norge och är översatta till de fyra ländernas språk. Totalt är det åtta titlar i 32 olika versioner. Den allra första boken 2001 var Lennart Hellsings och Poul Ströyers ABC. I jubileumserbjudandet i oktober/november ingår ännu en bok av duon Hellsing & Ströyer: Här dansar Herr Gurka, för första gången översatt till danska, finska och norska.

Sara Lundberg kommer till McDonald’s i Karlskoga, Örebro och Kumla

Lördag-söndag 22-23 oktober berättar Sara Lundberg, illustratör till En Blommas Liv om boken.

Sara Lundberg är på restaurangen i Karlskoga kl 12.00 och McDonald’s på Drottninggatan i Örebro kl 15.00 den 22 oktober, på McDonald’s Marieberg kl 12.00 och i Kumla klockan 15.00 den 23 oktober.

För mer information, kontakta:
Frida Berg, presschef McDonald’s, frida.berg@se.mcd.com, 070-354 85 05

För kontakt med författare, illustratörer eller Läsrörelsen:

Karin Wahlén, karin.wahlen@kultpr.se, 076-896 22 54

Elisabet Reslegård, ordförande Läsrörelsen, reslegard@yahoo.se, 070-625 81 74

Fakta om McDonald’s i Sverige
McDonald’s är Sveriges största restaurangkedja. De 12 000 medarbetarna serverar varje dag mat till 430 000 gäster på någon av de ca 220 restaurangerna från Ystad till Luleå. Cirka 80 procent av restaurangerna ägs och drivs lokalt av egna företagare. McDonald’s är landets största privata arbetsgivare för ungdomar. Här arbetar 95 olika nationaliteter och cirka 30 procent av medarbetarna, inklusive cheferna, har en annan kulturbakgrund. McDonald’s medarbetare serverar god och varierad mat samt erbjuder snabb och vänlig service i rena, moderna restauranger. Restaurangerna erbjuder en bred meny med ca 300 olika måltidskombinationer och råvaror av högsta kvalitet, t ex 100 procent rent nötkött. McDonald’s har under många år arbetat för att utvecklas hållbart i alla delar av verksamheten, från jord till bord och återvinning. McDonald’s har bland annat uppmärksammats för sitt prisbelönta mångfaldsarbete och för sitt samarbete med idrottsrörelsen, Läsrörelsen och Ronald McDonald Hus. Läs mer på www.mcdonalds.se

Fakta om Läsrörelsen
Läsrörelsen är en ideell förening som bildades1999 med mottot ”Ge dina barn ett språk”. Bakgrunden var bl. a. den kraftiga minskningen under många år av småbarnsföräldrars läsning för sina barn. Under de senaste åren har Läsrörelsen bl. a. arbetat med projektet ”Den nya svenskarna” som bygger på goda exempel och utarbetade metoder kring integration och lärande. Ett delprojekt är arbetet med Astrid Lindgrens inläsning av ”Mio min Mio” som barn i 60 förskoleklasser arbetat med och fått i personlig gåva i de 12 kommuner som har flest invandrare. Läsrörelsens styrelse består av: Elisabet Reslegård (tidigare kampanjledare nu ordförande), Marianne von Baumgarten-Lindberg, Börje Ehrstrand, Siv Hågård, Lars-Erik Klason, Barbro von Schoenberg och Ulf Stark

Läsrörelsen och McDonald’s vann 2003 Kultur och Näringslivs pris för ”Bästa samarbete Kultur och Näringsliv”.