Hävning av kokningsrekommendation i Knäred - det går bra att dricka kranvattnet

LBVA häver kokningsrekommendationen av dricksvattnet i Knäred. Analysprover visar att dricksvattnet är godkänt att använda som vanligt igen.

Vattenverket i Knäred hade i slutet av förra veckan tekniska problem vilket fick till följd att dricksvattenledningsnätet under en period blev trycklöst. Som en försiktighetsåtgärd rekommenderade då Laholmsbuktens VA alla i Knäred att koka sitt dricksvatten. Analysprover som tagits under helgen visar nu på att dricksvattnet är godkänt för förtäring så kokningsrekommendationen har hävts.

När vattnet kommer tillbaka

Efter en avstängning kan vattnet vara grumligt eller missfärgat. Det är inte farligt för hälsan, men undvik att tvätta kläder. Spolar man kallvatten i kranen en stund (ibland upp till 30 minuter) brukar vattnet bli normalt igen. Om vattnet verkar bubbligt beror det på att det kommit luft i ledningarna.