Nya sätt att bota tbc: Läkare Utan Gränser driver kliniska studier

Läkare Utan Gränser leder två läkemedelsstudier för att hitta nya, innovativa sätt att behandla tuberkulos (tbc). Kliniska studier tillhör inte organisationens vanliga insatser, men frustrationen blev för stor över att det inte görs tillräckligt för att möta den globala hälsoutmaning som tbc utgör. Redan nu vittnar studierna om lovande resultat.

De två omfattande läkemedelsstudierna EndTB och TB-PRACTECAL har som mål att hitta effektivare och mindre smärtsamma sätt att behandla tbc. Förra året dog 1,8 miljoner människor i tbc – det är fler än antalet invånare i Stockholms tätort.

De senaste decennierna har dessutom läkemedelsresistent tbc seglat upp som ett stort hot mot den folkhälsan globalt. Trots detta har varken regeringar eller läkemedelsindustrin investerat tillräckligt i forskning och utveckling om hur tbc ska upptäckas och behandlas, framför allt inte läkemedelsresistent tbc.

Ny inriktning föddes ur frustration

Att driva kliniska studier är en ny inriktning för Läkare Utan Gränser, en organisation vars främsta specialitet är att ge akut katastrofhjälp. Men det var ett beslut som föddes ur en enorm frustration, ilska och otålighet å våra patienters vägnar.

Läkare Utan Gränser behandlar mer än 20 000 tbc-patienter varje år, vilket gör oss till en av de största icke-statliga vårdgivarna för tbc. Vår personal tvingas se på när behandling inte fungerar och när äldre läkemedel orsakar svåra biverkningar för våra patienter.

De nya läkemedel som tagits fram, bedakilin och delamanid, är de första på 50 år. Men de är fortfarande dyra och i många av de hårdast drabbade länderna har läkemedelsproducenterna inte registrerat de nya produkterna. Mindre än fem procent av alla tbc-sjuka som är i behov av de nya läkemedlen har i dag tillgång till dem.

Lovande läkemedelskombinationer

Syftet med studierna är att med hjälp av de båda nya läkemedlen hitta kortare och mer effektiva behandlingar med färre biverkningar. I dagsläget vet man att läkemedlen fungerar, men man vet inte exakt hur de fungerar i kombination med gamla läkemedel eller med varandra. I och med att det är två olika läkemedelsbolag som äger patent till de olika medicinerna kan de rent praktiskt inte utföra studier på varandras mediciner men det kan en organisation som Läkare Utan Gränser.

EndTB är en studie som omfattar 15 länder och 2 600 patienter. Syftet är att visa effekten av de båda nya läkemedlen för att därigenom öka pressen på makthavare och tillverkare att förbättra tillgången till preparaten. Preliminära resultat väntas senare i år men redan nu vittnar våra medarbetare om att antalet tillfrisknade ökat dramatiskt och att biverkningarna har blivit avsevärt mer uthärdliga. Parallellt pågår även en fas två-studie med syftet att förkorta behandlingstiden till nio månader.

TB-PRACTECAL är ett internationellt forskningsprojekt som drivs i Uzbekistan, Vitryssland och Sydafrika. Målet är att hitta läkemedelskombinationer med bland annat bedakilin som botar tbc på sex månader.

Intervjumöjlighet

Jay Achar, forskningsrådgivare inom tbc och en av läkarna i de kliniska studierna, finns denna vecka tillgänglig i Stockholm för intervju. Jay arbetar normalt sett på forskningsenheten Manson Unit i London. Manson Unit instiftades för att förbättra den medicinska kvaliteten i Läkare Utan Gränsers projekt runt om i världen.

• tuberkulos
  • medicinsk humanitär hjälporganisation