PANELSAMTAL: Att bekämpa en pandemi i Sverige och världen

Samtal med tre fältarbetare om att bekämpa en pandemi i Sverige och världen

Sjuksköterskorna Anna Sjöblom och Jon Gunnarsson samt läkaren Hani Khalifa har lång erfarenhet av att arbeta i fält för Läkare Utan Gränser, bland annat med att bekämpa ebola och andra smittsamma sjukdomar. Nu arbetar alla tre med covid-19 i olika delar av den svenska sjukvården.

Samtalet sänds via Facebook och kommer bland annat handla om vården av covid-19-patienter och vad Läkare Utan Gränser som organisation har lärt sig från insatser i tidigare sjukdomsutbrott, akuta humanitära kriser och konflikter. Dessa erfarenheter har visat sig värdefulla i kampen mot covid-19 i Sverige och i många andra länder.

När: onsdag 20 maj, kl 12.15-13:00

Var: samtalet sänds via Facebook

Panelister:

Anna Sjöblom, sjuksköterska. Anna har varit med och tagit fram webbutbildningar om covid-19 för svensk sjukvårdspersonal och arbetar nu med covid-19 på Södersjukhuset i Stockholm.

Jon Gunnarsson, sjuksköterska och medlem av Läkare Utan Gränsers styrelse. Jon vårdar covid-19-patienter på en avdelning för högriskinfektioner på Karolinska universitetssjukhuset i Huddinge.

Hani Khalifa, läkare. Hani arbetar på en vårdcentral i norra Stockholm samt är medicinskt sakkunnig i Socialstyrelsens särskilda organisation för krishantering.

Moderator: Karin Ekholm

• coronapandemi