Hummersoppa med lakrits och krispig fänkål - Festivalrecept med utvalt vin

Hummersoppa med lakrits och krispig fänkål - Festivalrecept med utvalt vin

Hummersoppsreceptet är framtaget av Lakritsfestivalens festivalkockar 2015, Gunnar Frykfors och Douglas Spiik. Inför årets festival har de tagit fram en trerättersmeny med lakrits i fokus som går att avnjutas vid bordsbokning på Lakritsfestivalen 21-22 mars på Annexet vid Ericsson Globe, rätter till festivalcaféet och en lakritsmatlagningskurs.

Hummersoppan inleder trerättersmenyn och till soppan rekommenderar Fondbergs vinexpert Thomas Östlund det sydafrikanska vinet Bellingham Ancient Earth Chenin Blanc, art. nr. 2085. Här är länken till bordsbokningen: www.timecenter.com/lakritsfestivalen och nedan följer receptet.

Hummersoppa med lakrits och krispig fänkål

4 portioner
Ingredienser

Hummerbuljong
1 st morot, skalad
1 st palstenacka, skalad
1/2 gul lök, finhackad
2 msk kallpressad rapsolja
200 gram hummerskal, rostade i ugn 10 minuter på 200 grader
2 msk tomatpuré
10 st vitpepparkorn
2 st lagerblad
4 msk cognac
1dl vitvin
1 l vatten
3 dl grädde

Skär moroten och palsternackan i små tärningar och skiva löken. Fräs i rapsoljan tills gyllenbruna, tillsätt sedan de rostade hummerskalen. Låt fräsa några minuter. Tillsätt tomatpurén och rör om väl, tillsätt sedan cognacen. Låt alkoholen koka bort, detta tar ca 1 minut alternativt tänd eld på cognacen, om möjligt utan att elda upp köket. Tillsätt lagerbladen, vitpepparn, det vita vinet och vattnet. Låt koka upp och sänk därefter värmen så att buljongen får sjuda i ca 20 minuter. Sila sedan bort hummerskalen med hjälp av en sil alt durkslag. Tillsätt grädden och låt koka ner till hälften av vätskan. Smaka sedan av med salt och peppar. Innan servering, mixa soppan tillsammans med en klick gott smör. Detta gör soppan glansig, rik och mer attraktiv genom sin skumkrona.

Rotfrukter
1 st morot, skalad och tärnad
1 st palsternacka, skalad och tärnad
2 msk kallpressad rapsolja
1 tsk lakritspulver av god kvalitet

Fräs ihop ingredienserna och smaka upp med salt och peppar.

Krispig fänkål
1 st fänkål
1 msk citronjuice

Skölj fänkålen och skiva så tunt som möjligt med kniv eller om du har en mandolin. Lägg i isvatten, detta gör fänkålen krispig. Smaka av med citronjuicen.

Smaklig måltid!

• Livsmedel, livsmedelsteknik

• douglas spiik
  • gunnar frykfors
  • rent a chef
  • fondberg
  • thomas östlund
  • vin
  • sydafrika
  • bellingham ancient earth chenin blanc
  • vin till lakrits
  • hummersoppa
  • fänkål
  • gastronomi

Lakritsfestivalen i Stockholm och Helsingfors är årliga lakritsfester med syfte att förmedla glädje, gemenskap och kunskap om lakrits. I Stockholm har festivalen arrangerats sedan 2009 och 2017 kom 11 000 besökare till Annexet vid Ericsson Globe. Finlands fjärde Lakritsi- ja Salmiakkifestivaalit arrangerades 2017 i Helsingfors och lockade över 9 000 besökare. Arrangör för båda festivalen är lakritsexperten Tuija Räsänen.

2018 firar Lakritsfestivalen i Stockholm sin tionde festival med bokrelease av boken Tio år med Lakritsfestivalen 9 april, festival 14-15 april och lakritskryssning 18-19 oktober.