Huvudsponsorer för Lakritsfestivalen 2014

Lakritsfestivalen äger rum 22-23 mars 2014, återigen på Annexet vid Ericsson Globe i Stockholm. För tredje året i rad är Lakritsfabriken från Ramlösa firandets huvudsponsor, i år även med systerföretaget Lakritskungen. ”För oss är det en självklarhet att aktivt medverka på världens största lakritsfestival”, säger Martin Jörgensen, grundare och VD för båda företagen.

Nyligen förnyades samarbetsavtalet mellan Lakritsfestivalen och Lakritsfabriken. För tredje året i rad är Lakritsfabriken huvudsponsor till det årliga svenska lakritsfirandet. Nytt för i år är att även systerföretaget Lakritskungen deltar som huvudsponsor.

”Det är viktigt för oss att lyfta fram den svenska lakritsmarknaden och få har på senare år gjort så mycket för den som lakritsentreprenören Martin Jörgensen”, säger Lakritsfestivalens arrangör Tuija Räsänen.

På Lakritsfestivalen 2011 lanserade Lakritsfabriken sin första produkt, glutenfri premiumlakrits. Till Lakritsfestivalen 2012 gjorde Lakritsfabriken världens längsta lakrits (519 m), som upptagits i Guinness World Records. I samband med årets festival presenteras en världsnyhet från Lakritskungen.

”Lakritsfestivalen fick mig att leta efter lakrits i Sverige och världen men jag hittade ingen så då startade jag Lakritsfabriken i Ramlösa”, säger Lakritsfabriken och Lakritskungens grundare och VD, Martin Jörgensen. Nyligen öppnade Lakritsfabriken sin första kombinerade butik och café i Helsingborg, och inom kort flyttar de också in i nya fabrikslokaler i anslutning till butiken.

Lakritsfabriken och Lakritskungen är aktiva huvudsponsorer som deltar i flera olika aktiviteter under Lakritsfestivalen. Bland annat håller Martin Jörgensen, som i grunden är både kock och sommelier, en exklusiv provning där besökarna får uppleva lakrits i mat och dryck samt prova helt nya produkter. Lakritsfestivalen 2014 äger rum 22-23 mars på Annexet vid Ericsson Globe i Stockholm.

_____________________

Lakritsfestivalen, Sankt Eriksgatan 99, 113 31, Stockholm, www.lakritsfestivalen.se

Tuija Räsänen, ägare av Choklad & Lakrits Sverige, arrangör för Lakritsfestivalen, 08-210 210, 0738-44 02 04, tuija@lakritsfestivalen.se

Anette Jonsson, marknadsansvarig för Lakritsfestivalen, 0709-301 269, anette@lakritsfestivalen.se

Lakritsfestivalen är Sveriges årliga lakritsfest, en fest fylld med goda smakupplevelser, spännande aktiviteter och ny kunskap om lakrits. Syftet är att vara en mötesplats för lakritsälskare, producenter och återförsäljare. Lakritsfestivalen 2014 (sjätte festivalåret) äger rum 22-23 mars på Annexet vid Ericsson Globe.

Läs mer på www.lakritsfestivalen.se, www.facebook.se/lakritsfestivalen, www.twitter.com/Lakritsfestival och www.instagram.com/lakritsfestivalen.

Bakom Lakritsfestivalen finns Choklad & Lakrits Sverige och ägaren Tuija Räsänen som också är Lakritsfestivalens arrangör. Företagets fokus är att hitta kvalitétschoklad och lakrits från hela världen. Idag har företaget tre butiker; i Stockholm, i Trosa och på webben.

Bakgrunden till Lakritsfestivalen är att Tuija Räsänen upptäckte det stora behov lakritsälskare har att prata om sitt lakritsintresse, hitta lakritsprodukter de smakat en gång och att möta andra med samma passion. Utöver den årliga lakritsfesten hålls också regelbundna lakrits- och chokladprovningar.

Läs mer på www.chokladolakrits.se.

• martin jörgensen
  • lakritskungen