Elisabeth Johansson är Lakritsfestivalens festivalkock 2014

Den internationellt erkända kocken, Matlagnings-OS vinnaren och kokboksförfattaren Elisabeth Johansson är Lakritsfestivalens festivalkock 2014. Redan nu påbörjas samarbetet genom Lakritsfestivalens turnéstopp på Mitt Kök i Stockholm 7-10 november.

Lakritsfestivalen 2014 äger rum på Annexet vid Ericsson Globe 22-23 mars. Temat är ”en värld av lakrits” och lakrits som krydda i mat och bakning. Festivalkock är Elisabeth Johansson, en av Sveriges mest ansedda kockar. Hon har sedan många år smeknamnet Lakritsdrottningen och hon invigde även det första lakritsfirandet 2009.

”Vi är otroligt stolta över att Elisabeth vill vara festivalkock 2014”, säger Tuija Räsänen, Lakritsfestivalens arrangör. Traditionen med festivalkockar startades 2011 och festivalkockarnas specialkomponerade rätter har uppskattats av både besökare och utställare.

Elisabeth Johansson är dotter till Kerstin Gräbner, en av Stockholms första kvinnliga krögare, och startade sin första egna restaurang som 21-åring. Förutom 14 prisbelönta kokböcker, däribland Lakrits, mint och choklad från 2007 och Lakrits: godis, bakverk, desserter, mat & dryck från 2013, sitter Elisabeth Johansson i juryn för både Årets Kock och Årets Konditor. Hon har dessutom vunnit guld och silver i Matlagnings-OS 2004. Desserter ligger henne varmast om hjärtat.

”Lakrits är en rolig smak att jobba med, inte enkel utan komplex, som rätt använd både höjer de andra smakerna och ger ett djup i rätten utan att själv ta för stor plats”, berättar Elisabeth Johansson om varför hon tycker om att experimentera med lakrits. Hon ser fram emot att inspirera besökarna till att själva våga använda kryddan lakrits i både matlagning och bakning.

Elisabeth Johanssons långa relation med Lakritsfestivalen gör det möjligt att skapa särskilt spännande programpunkter och hela festivalen kommer att färgas av detta samarbete. Biljetterna till Lakritsfestivalen 22-23 mars 2014 är släppta. Före den gästar Lakritsfestivalen Mitt Kök på Stockholmsmässan 7-10 november och Nobel NightCap 10 december.

Mer aktuellt om Elisabeth Johansson
Kokboken Lakrits: godis, bakverk, desserter, mat & dryck kom ut våren 2013 på Bonnier Fakta och är världens kanske första heltäckande lakritskokbok. Ett halvår sedan den släpptes har den fått tryckas på nytt och redan är översättningar till bl.a. danska, finska, norska och tyska på väg. www.bonnierfakta.se

Den nystartade bloggen Have a yummy day har på kort tid fått en stor läsekrets, 90% av läsarna kommer från USA. Elisabeth Johansson gör bloggen i samarbete med fotografen Susanna Blåvarg. haveayummyday.com

Det egna varumärket Queen of Licorice är ständigt aktuellt med nya lakritsprodukter för matlagning och bakning samt spa-produkter med lakrits. queenoflicorice.se

_____________________

Tuija Räsänen, ägare av Choklad & Lakrits Sverige, arrangör för Lakritsfestivalen, 08-210 210, 0738-44 02 04, tuija@lakritsfestivalen.se

Anette Jonsson, marknadsansvarig för Lakritsfestivalen, 0709-301 269, anette@lakritsfestivalen.se

Lakritsfestivalen, Sankt Eriksgatan 99, 113 31, Stockholm, www.lakritsfestivalen.se

Lakritsfestivalen är Sveriges årliga lakritsfest, en fest fylld med goda smakupplevelser, spännande aktiviteter och ny kunskap om lakrits. Syftet är att vara en mötesplats för lakritsälskare, producenter och återförsäljare. Lakritsfestivalen 2014 (sjätte festivalåret) äger rum 22-23 mars på Annexet vid Ericsson Globe.

Läs mer på www.lakritsfestivalen.se, www.facebook.se/lakritsfestivalen, twitter.com/Lakritsfestival och instagram.com/lakritsfestivalen.

Bakom Lakritsfestivalen finns Choklad & Lakrits Sverige och ägaren Tuija Räsänen som också är Lakritsfestivalens arrangör. Företagets fokus är att hitta kvalitétschoklad och lakrits från hela världen. Idag har företaget tre butiker; i Stockholm, i Trosa och på webben.

Bakgrunden till Lakritsfestivalen är att Tuija Räsänen upptäckte det stora behov lakritsälskare har att prata om sitt lakritsintresse, hitta lakritsprodukter de smakat en gång och att möta andra med samma passion. Utöver den årliga lakritsfesten hålls också regelbundna lakrits- och chokladprovningar.

Läs mer på www.chokladolakrits.se.

• elisabeth johansson
  • festivalkock