Lakritsdrottningen Elisabeth Johansson inviger Sveriges första lakritsfestival 25 april

Lakritsdrottningen Elisabeth Johansson inviger Sveriges första lakritsfestival som äger rum 25-26 april i Stockholm. "Eftersom jag jobbar mycket med desserter och bakning blev det en riktig aha-upplevesle när jag för första gången smakade lakritsgranulat, för mig öppnade det dörren för en helt ny smaksättning" säger Elisabeth Johansson, känd konditor, kock och kokboksförfattare samt en av Sveriges smaksäkraste receptmakare. Hon ser med förväntan fram emot att följa utvecklingen av kvalitetsprodukter med lakrits.

Sveriges första lakritsfestival - Lakritsfestivalen 25-26 april 2009 - blir en upplevelse för alla sinnen. Förutom mängder av delikat smakprovning och info om lakrits bjuds besökarna också på skulptering med lakrits och spännande nyheter såsom förföriskt god lakrits från Island. Dessutom signerar Elisabeth Johansson sin bok Lakrits, Mint & Choklad och Lennart Almqvist från Ryfors Konfektyrer beskriver med kåserier tillverkningen av lakrits.

Världens bästa lakrits finns i Kalabrien i Italien, enligt Encyklopedia Britannica. Där finns sedan 1500-talet familjeföretaget Amarelli som ännu idag drivs av samma adliga ätt. Under Lakritsfestivalen kommer de att visa upp sitt specialsortiment med t.ex. pasta med lakrits och lakritsschampo.

Lakritsfestivalen startar också en ny tradition - Barbro Hedström har skapat första årets lakritsskulptur!
Lakritsskulpteringen ska bli ett stående inslag i den årliga festivalen och förhoppningsvis frambringa lyckosamma möten mellan konst och lakrits.

- Målet med Lakritsfestivalen är att den ska bli en årligt återkommande festlighet som samlar lakritsälskare och sprider kunskap om lakrits, säger Tuija Räsänen, Lakritsfestivalens initiativtagare och ägare till Lakritsbutiken.se.

Om Lakritsfestivalen:

När: Lördag-söndag, 25-26 april kl. 11-16
Var: "En trappa ner" på Kammakarg 48, i centrala Stockholm
Inträde: 40 kr för vuxna, barn under 10 år gratis

www.lakritsfestivalen.se

Om lakrits - visste du att:

♦ att människan har ätit lakrits i över 4 000 år
♦ att man gör ren lakrits av rötter
♦ att sötlakrits ofta innehåller anisolja och saltlakrits innehåller salmiak
♦ att salmiak är ett syntetiskt salt
♦ att godislakritsen kom till 1760 när man av misstag la mjöl och socker i lakritsspadet
♦ att vi i Sverige äter årligen i genomsnitt 1 kg lakritsgodis per person
♦ att det årligen ges en lakritsfestival i England
www.pontefractliquorice.co.uk

Om Lakritsbutiken.se

Chokladbutiken.se & Lakritsbutiken.se säljer kvalitetschoklad och lakrits på nätet samt i den egna butiken på Sankt Eriksgatan 99 i Vasastan, Stockholm. Även Chokladgåva, Chokladprenumeration och choklad- och lakritsprovningar.
Lakritsbutiken.se etablerades sommaren 2008 (Chokladbutiken.se har funnits sedan 2004).

Tuija Räsänen, Lakritsbutiken.se
info@lakritsfestivalen.se

Karl Keso, Fingertips
info@lakritsfestivalen.se