Lakritsfestivalen flyttar till Münchenbryggeriet!

21-22 april 2012 kommer Sveriges årliga lakritsfest att hållas på Münchenbryggeriet på Södermalm i Stockholm. ”Efter ett intensivt letande fastnade vi för Münchenbryggeriet, både storleken och atmosfären är perfekt”, berättar festivalarrangören Tuija Räsänen. Den nya festivalplatsen är tre gånger större än tidigare, vilket behövs. På bara en vecka har en fjärdedel av monterplatserna blivit uppbokade och för att möta lakritsälskarnas efterfrågan släpps även förköpsbiljetterna innan jul.

Lakritsfestivalens flytt till Münchenbryggeriet inför det fjärde festivalåret grundas i att antalet besökare vid Lakritsfestivalen 2011 översteg alla förväntningar. Fler än 5 500 besökare gästade festivalen och köerna varade under hela festivalhelgen. Den viktigaste förväntningen på nästa års lakritsfest är därför att alla ska få plats och slippa köa.

Vackert beläget på Söder Mälarstrand är Münchenbryggeriet ett av Stockholms mest karaktäristiska minnesmärken över en svunnen industriepok. ”Münchenbryggeriets är med sina många lokaler mycket anpassningsbart vilket ger flera nya möjligheter för Lakritsfestivalen att fortsätta växa”, säger festivalarrangören Tuija Räsänen. ”Att den historiska byggnaden påminner om Hotel Norrtull, som vi har varit på under de två senaste åren, spelade även en avgörande roll. Münchenbryggeriet har en historia, själ och atmosfären känns helt rätt”.

”Vi har höga förväntningar på Lakritsfestivalen”, säger Martin Lundberg, operativ chef på Münchenbryggeriet. ”Då vi är vana vid väldigt stora arrangemang och många besökare så känns det inspirerande att försöka slå förra årets besöksantal. Vi hoppas att det kommer många besökare i olika åldrar som får en härlig smakupplevelse i våra fina lokaler”.

Syftet med Lakritsfestivalen är att vara en årlig mötesplats för alla lakritsälskare. Den stora nyheten på Lakritsfestivalen 2012 är, förutom flytten till Münchenbryggeriet, även en hel avdelning för hälsa och spa med lakrits. Naturligtvis hyllas också Svenska Folkets Favoritlakrits 2012. Förköpsbiljetterna släpps den 24 november.

Arrangör: Tuija Räsänen Telefon: 0738-440 204
Marknadsansvarig: Anette Jonsson Telefon: 0709-301 269

Telefon: 08-210 210 E-post: info@lakritsfestivalen.se

Bakom Lakritsfestivalen finns företaget Choklad & Lakrits Sverige och ägaren Tuija Räsänen som också är Lakritsfestivalens arrangör. Företagets fokus är att hitta kvalitétschoklad och lakrits från hela världen. Bakgrunden till Lakritsfestivalen var när Tuija upptäckte det stora behov lakritsälskare har att prata om sitt lakritsintresse och att möta andra med samma passion. Idag har företaget tre butiker; i Stockholm, i Trosa och på webben. Utöver den årliga lakritsfesten hålls också regelbundna lakrits- och chokladprovningar. Läs mer på www.chokladolakrits.se.

Lakritsfestivalen är Sveriges årliga mötesplats för alla lakritsälskare, en fest fylld med goda smakupplevelser, spännande aktiviteter och ny kunskap om lakrits. Det fjärde festivalåret, Lakritsfestivalen 2012 hålls på Münchenbryggeriet lördag 21 april 2012 kl. 10-18 och söndag 22 april kl. 11-17. Entré: 95 kr/person, barn under 10 år gratis. Förköpsbiljetterna släpps den 24 november. Läs mer på www.lakritsfestivalen.se eller www.facebook.se/lakritsfestivalen

Münchenbryggeriet
Münchenbryggeriet är en populär eventlokal i hjärtat av Stockholm. Byggnadens historia går tillbaka till 1850-talet men det nya Münchenbryggeriet byggdes i renässansstil med nygotiska gavlar av arkitekten Hjalmar Karlsson och ingenjören Alvin Jacobi, efter en stor brand 1893. När bryggeriet sedan skulle rivas på 1970-talet, efter att ölproduktionen flyttats, skrev tiotusentals stockholmare på protestlistorna, bl. a. Astrid Lindgren, Evert Taube, Tage Danielsson, Per-Anders Fogelström och fastigheten fick vara kvar. Münchenbryggeriet ligger på Torkel Knutssonsgatan 2 på Södermalm i Stockholm, närmaste tunnelbanestation är Mariatorget. Läs mer på
www.m-b.se.