5 500 personer besökte Lakritsfestivalen 2011

Besökssiffrorna på årets lakritsfestival överträffade arrangören Tuija Räsänens förväntningar då drygt 5 500 personer i helgen gästade festivalen. ”Jag är väldigt glad och nöjd, men jag tycker samtidigt synd om de som fick stå länge i kö. Vi försökte ta hand om dem på bästa sätt”, berättar hon.

Drygt 30 utställare och medverkande aktörer bidrog till att genomföra Lakritsfestivalen 2011 den 9 -10 april.  En familjär stämning med stor lakritsglädje fyllde Hotel Norrtull när Sveriges lakritsentusiaster återigen samlades i Stockholm.

I år fyller festivalen tre år, och intresset från media och besökare har dessutom varit rekordstort. ”Det har varit svårt att förutse hur många som skulle besöka festivalen eftersom förköpsbiljetterna endast står för några få procent av de 5 500 personer som gästade festivalen och av säkerhetsskäl kunde vi inte släppa in fler åt gången”, förklarar festivalarrangören Tuija Räsänen om den köbildning som uppstod under helgens lakritsfestival. Förra året kom 4 000 personer och första året drygt 1 350.

Mängder av smakprover delades ut. Bara under festivalens första dag delade till exempel Alvestaglass ut över 3000 smakprover på sin saltlakritsglass inne på festivalen. Utdelningen av lakritsprodukter i den konstanta kön var i samma storleksordning och uppskattades också mycket av de lakritstörstande i kön.  Kanske är det därför som kommentarerna i bloggar och på Facebook har varit mer positiva än vad festivalledningen vågat hoppats. De som skriver är oerhört glada att det finns något för lakritsälskare, skriver positivt om innehållet men kraven på en större lokal inför nästa år är ständigt återkommande. ”Inför nästa år finns flera förslag på nya lokaler, men inget nytt samarbete har initierats”, berättar Tuija Räsänen.

På årets lakritsfestival firades Tyrkisk Peber från Fazer som i slutet i mars blev framröstad till Svenska folkets favoritlakrits 2011 i Lakritsfestivalens nyinstiftade tävling. Lakritsnyheterna som lanserades på festivalen var många. Några spännande exempel är ekologiska lakritslikörer från Ekologistik Skandinavien AB, Sveriges första ekologiska och glutenfria premiumlakrits från nystartade Lakritsfabriken och en spa-serie med lakrits från OS-konditorn Elisabeth Johansson. Hotel Norrtulls trerättersmeny med lakrits, som serveras minst ytterligare en månad, var också ett mycket uppskattat inslag.

Flera andra svenska städer efterfrågar nu att Lakritsfestivalen ska åka ut på turné. På årets festival initierades även ett nordiskt samarbete då Lakritsfestivalen hade möten med både Finlands Salmiakförening och med Danmarks första lakritsfestival som kommer att äga rum under "eat2011" 26-28 augusti i Köpenhamn. Festivalarrangören Tuija Räsänen återgår nu till skrivandet på den första svenska boken om lakrits och att hålla lakritsprovningar.

Arrangör: Tuija Räsänen Telefon: 0738-440 204
Marknadsansvarig: Anette Jonsson Telefon: 0709-301 269

Telefon: 08-210 210 E-post: info@lakritsfestivalen.se
Adress: Lakritsfestivalen, c/o Lakritsbutiken.se, Sankt Eriksgatan 99, 113 31 Stockholm

Lakritsfestivalen är en årlig fest och mötesplats för lakritsälskare. Syftet är att sprida kunskap och lakritsglädje. Lakritsfestivalen 9-10 april 2011 var återigen förlagd till Hotel Norrtull. Lakritsfestivalens arrangör är entreprenören Tuija Räsänen, ägare av Choklad & Lakrits och svensk pionjär i att anordna lakritsprovningar. Läs mer på www.lakritsfestivalen.se och på www.facebook.com/lakritsfestivalen

Svenska folkets favoritlakrits
1.Tyrkisk Peber
2. Djungelvrål
3. Kookaburra
4. Hallonlakritsskalle
5. Salt sill
6. Balkar
7. Pipor
8. Ahlgrens salta bilar och däck
9. Fazer sötlakrits
10. Häxvrål

Om lakrits
Lakrits framställs ur rötterna på ärtväxten Lakritsrot, Glycyrrhiza glabra. Sötlakrits innehåller lakritsrot och smaksätts ofta med anis. För att göra saltlakrits tillsätter man också salmiak (ammoniumklorid).

Om Hotel Norrtull
Familjeägda Hotel Norrtull öppnade 2007 men byggnaden uppfördes 1923, som centrallager och huvudkontor för AB Vin & Spritcentralen. Byggnaden är idag blåmärkt för sitt arkitektoniska och historiska värde. www.hotelnorrtull.se

• provning
  • kultur