Öl och lakrits – en trendig kombination

En av årets hetaste trender inför Lakritsfestivalen är öl i kombination med lakrits. Under festivalhelgen 23-24 april 2016 på Annexet vid Ericsson Globe arrangeras två provningar med detta spännande smakmöte.

Redan från starten 2009 har Lakritsfestivalens provningar varit en central del av festivalupplevelsen för många besökare och ett sätt att fånga upp aktuella trender. En av årets mest populära provningar är en öl- och lakritsprovning som många är väldigt nyfikna på.

”De senaste årens intresse för lakrits har gjort att flera öl har smaksatts med lakrits och ölbryggartrenden har skapat många nya typer av öl vilket gör det extra spännande att matcha öl med lakrits”, berättar lakritsexperten och festivalarrangören Tuija Räsänen. Hon håller öl- och lakritsprovningen tillsammans med ölexperterna Jens Hjorth och Jennie Pihl från Bistro Mammsen.

Bistro Mammsen på Södermalm i Stockholm blev förra året blev utsedd till topp fem-finalist i Allt om Stockholms Krogpris ”Bäst i stan 2015”. Mycket var det tack vare sin ”hemma hos känsla” men också tack vare sina regelbundna ölprovningar och det gedigna utbud av alltifrån lokalbryggd hantverksöl till amerikanska craftbeer och tjeckisk kvalitetslager. På Lakritsfestivalen gästspelar de med en festival-ölbar.

”Vi vill höja upplevelsen och kunskapen kring öl och därför behandlar vi det gärna som ett vin”, berättar ölexperterna Jens Hjorth. Öl- och lakritsprovningen hålls lördag den 23 april kl 15 och söndag den 24 april kl 15.30. Lakritsfestivalen arrangeras på Annexet vid Ericsson Globe. 2015 besöktes det svenska firandet som också är världens största lakritsfest av över 11 000 lakritsentusiaster.

Bokningslänkar till öl- och lakritsprovningen
Lördag den 23 april kl 15: https://www.lyyti.fi/reg/Provning_Ol_och_lakrits_9188
Söndag den 24 april kl 15.30: https://www.lyyti.fi/reg/Provning_Ol_och_lakrits_3259

Bistro Mammsen