Stort intresse inför Finlands första lakritsfestival

10 maj äger Finlands första lakritsfestival rum i Helsingfors. Redan nu är intresset stort från både lakritsbranschen och allmänheten. På kort tid har till exempel över 700 personer gillat festivalens sida på Facebook. Särskilt intresse finns för trenden att använda lakrits som
krydda i mat och bakning.

Sedan 2009 hålls varje år en lakritsfestival i Sverige och årets festivalhelg i mars lockade nästan 10 000 besökare. Nu är det snart dags för det stora lakritslandet Finland att få egen
en lakritsfestival och intresset är stort.

”Festivalen känns verkligen välkommen då hela den finska lakritsbranschen visat mycket intresse”, säger arrangören Tuija Räsänen. Över 700 personer har på kort tid också gillat den finska festivalens sida på Facebook. Särskilt intresse finns dessutom för trenden att använda lakrits som krydda i bakning och matlagning.

På Lakritsfestivalen i Helsingfors kommer besökarna att få möjlighet att både smaka och köpa hem såväl klassiker som prisbelönt lakrits och nyheter. De kan också titta på utställningar, delta i workshops och gå på lakritsprovningar samt njuta av mat och bakverk med lakrits.

”Syftet med festivalen är både att skapa lakritsglädje och att sprida kunskap om vad lakrits egentligen är”, berättar Tuija Räsänen som sedan fem år föreläser om lakrits. ”Inte trodde jag
när jag var liten att lakrits får sin smak av en rot.”

Finlands första lakritsfestival äger rum 10 maj i Gamla Järnvägshallarna på Skatudden i Helsingfors. Totalt väntas ett 20-tal utställare och runt 3000 besökare. Fazer är huvudsponsor för Lakritsfestivalen i Finland och kommer att presentera nya lakrits- och salmiakupplevelser. Besökarna bjuds på smakupplevelser som är skapade särskilt för festivalen. Förhoppningen är att festivalen ska bli ett årligt återkommande lakritsfest för de finska lakritsälskarna.

-------------------------

Tuija Räsänen, ägare av Choklad & Lakrits Sverige, arrangör för Lakritsfestivalen, 08-210 210, 0738-44 02 04, tuija@lakritsfestivalen.se.

Anette Jonsson, marknadsansvarig för Lakritsfestivalen, 0709-301 269, anette@lakritsfestivalen.se.

Lakritsfestivalen, Sankt Eriksgatan 99, 113 31, Stockholm, info@lakritsfestivalen.se.

Lakritsfestivalen är Sveriges årliga lakritsfest, en fest fylld med goda smakupplevelser, spännande aktiviteter och ny kunskap om lakrits. Syftet är att vara en mötesplats för lakritsälskare, producenter och återförsäljare. Lakritsfestivalen 2014 (sjätte festivalåret) ägde rum 22-23 mars på Annexet vid Ericsson Globe.

Nu sprider sig Lakritsfestivalen till Helsingfors. Finlands första lakritsfestival äger rum 10 maj
i Gamla Järnvägshallarna på Skatudden i Helsingfors.

Läs mer på www.lakritsfestivalen.se, www.facebook.se/lakritsfestivalen, www.twitter.com/Lakritsfestival och www.instagram.com/lakritsfestivalen samt www.lakritsifestivaalit.com och www.facebook.com/lakritsifestivaalit.

Om huvudsponsorn Fazer
Huvudsponsor för Lakritsfestivalen i Helsingfors är Fazer. Fazer har tillverkat lakrits sedan 1920-talet och än i dag tillverkas alla Fazers salmiak- och lakritsprodukter i Finland. Fazer är
marknadsledande inom salmiakprodukter. Till finländarnas favoritprodukter hör bland
annat Pantteri, Tyrkisk Peber, Supersalmiakki och Fazer Salmiakki Mix.

Läs mer www.fazer.fi/lakritsi. Kontaktperson på Fazer är Satu Ikäheimo, +358 50 380
4996, satu.ikäheimo@fazer.com.

• internationellt