Vilken lakrits blir Sveriges Favoritlakrits 2015?

Sveriges Favoritlakrits är Lakritsfestivalens årliga tävling för lakritsprodukter. Målet är att få svar på frågan om vilken som är svenskarnas lakritsfavorit just 2015. Under hela februari går det att nominera sin favoritlakrits via tavling@favoritlakrits.se. Finalen äger rum på Lakritsfestivalen 21-22 mars.

Bland de som nominerar vinner fem personer en lyxig goodbag med två festivalbiljetter, lakritsfinalisterna och en överraskning. Dessa vinnare meddelas i början av mars via mail och på hemsidan. Festivalbesökarna är sedan tävlingens smakdomare under finalen på Lakritsfestivalen 21-22 mars på Annexet vid Ericsson Globe.

Tävlingsregler
Varje person har en röst under nomineringsperioden och en under finalen. Man kan rösta på alla lakritsprodukter som går att köpa någonstans i Sverige. Produktnamnet måste noga framgå för att nomineringsrösten ska godkännas. Nomineringen av produkter pågår under hela februari månad 2015.

Finalomröstningen genomförs på Lakritsfestivalen 21-22 mars då besökarna får smaka på de nominerade. På söndag eftermiddag firas segraren. Alla produkter med lakrits kan bli Sveriges Favoritlakrits.

Om Sveriges Favoritlakrits
Inspirationen till tävlingen kommer från Finlands Salmiakförenings årliga tävling Salmiakki Finlandia Award. Sveriges Favoritlakrits har utsetts varje år sedan 2011.

Tidigare vinnare
2011, som var första tävlingsåret, vann Tyrkisk Peber, även kallad Turkisk Peppar, från Fazer. Totalt fick 100 olika lakritsprodukter röster och vinnaren Tyrkisk Peber Original från Fazer fick åtta procent av rösterna.

Vinnare 2012 blev Lakrids by Johan Bülows Lakrids A, en chokladöverdragen sötlakrits rullad i lakritspulver, som fick tio procent av rösterna. Över 150 olika produkter fick röster, vilket var en ökning med femtio procent från året innan.

2013 var första gången som det togs fram fem finalister som besökarna på Lakritsfestivalen fick smaka och rösta på. Vinnare blev Desserter utangränseroch deras Salmiakkola med ungefär hälften av finalrösterna.

2014 blev Salmiakkola från Desserter utan gränser återigen vinnare. Den här gången fick de ungefär en tredjedel av rösterna när cirka 1700 röstade under Lakritsfestivalen 2014.

________________________

Tuija Räsänen, ägare av Choklad & Lakrits Sverige, arrangör för Lakritsfestivalen,
08-210 210, 0738-44 02 04, tuija@lakritsfestivalen.se.

Anette Jonsson, marknadsansvarig för Lakritsfestivalen,
0709-301 269, anette@lakritsfestivalen.se.

Lakritsfestivalen, Sankt Eriksgatan 99, 113 31, Stockholm, info@lakritsfestivalen.se.

Lakritsfestivalen är Sveriges årliga lakritsfest, en fest fylld med goda smakupplevelser, spännande aktiviteter och ny kunskap om lakrits. Syftet är att vara en mötesplats för lakritsälskare, producenter och återförsäljare. Lakritsfestivalen 2015 (sjunde festivalåret) äger rum 21-22 mars på Annexet vid Ericsson Globe.

Biljettlänk till båda dagarna: http://www.axs.com/se/series/1193/lakritsfestivalen-tickets?skin=sga Biljettlänk lördag 21 mars: http://www.axs.com/se/events/256254/lakritsfestivalen-tickets?skin=sga Biljettlänk söndag 22 mars: http://www.axs.com/se/events/256255/lakritsfestivalen-tickets?skin=sga

Läs mer på www.lakritsfestivalen.se, www.facebook.se/lakritsfestivalen, www.twitter.com/Lakritsfestival och www.instagram.com/lakritsfestivalen samt www.lakritsifestivaalit.com och www.facebook.com/lakritsifestivaalit.

Bakom Lakritsfestivalen finns Choklad & Lakrits Sverige och ägaren Tuija Räsänen som också är Lakritsfestivalens arrangör. Företagets fokus är att hitta kvalitétschoklad och lakrits från hela världen. Idag har företaget butik i Stockholm och på webben. Bakgrunden till Lakritsfestivalen är att Tuija Räsänen upptäckte det stora behov lakritsälskare har att prata om sitt lakritsintresse, hitta lakritsprodukter de smakat en gång och att möta andra med samma passion. Utöver den årliga lakritsfesten hålls också regelbundna lakrits- och chokladprovningar.

Läs mer på www.chokladolakrits.se.

• stockholm globe arenas
  • favoritlakrits