Finalister i Sveriges favoritlakrits 2014

Sveriges favoritlakrits 2014 avgörs under Lakritsfestivalen 22-23 mars på Annexet vid Ericsson Globe. Festivalbesökarna är tävlingens smakdomare. Totalt nominerades 86 olika lakritsprodukter och de fem finalisterna fick cirka 57 procent av alla samtliga röster.

Sedan 2011 har Lakritsfestivalen varje år utsett Sveriges favoritlakrits, en tävling för lakritsprodukter. Efter en nomineringsprocess under hela februari har 86 olika lakritsprodukter fått nomineringsröster. Finalen kommer att genomföras på Lakritsfestivalen 22-23 mars på Annexet vid Ericsson Globe.

Finalisterna i Sveriges favoritlakrits 2014 (i bokstavsordning)
Djúpur från Freyja/Nammi Godis
Lakritsgubbe från Marsipanskolan
Premium Liquorice Salty från Lakritsfabriken i Ramlösa
Salmiakkola från Desserter utan gränser
Vanhan Viipurin lakritsi (Gamla Viborg lakrits) från Kouvolan

De fem finalisterna fick cirka 57 procent av alla röster. ”Det är roligt att se att det många nya produkter i tävlingen i år, även bland finalisterna”, säger tävlingsledaren Mike Räsänen. Han har tillsammans med sin syster Tuija Räsänen, Lakritsfestivalens arrangör, hållit lakritsprovningar för över 10 000 personer och vet att det kan vara svårt för lakritsälskare att enas om vilken lakrits som är godast.

”Spännande att både stora och små företag kan få fram finalister”, säger Tuija Räsänen. ”Det visar att Sveriges favoritlakrits verkligen är en tävling där smaklökarnas lojalitet får avgöra”. Inspirationen till tävlingen kommer från Finlands Salmiakförenings årliga tävling Salmiakki Finlandia Award.

Finalomröstningen genomförs under Lakritsfestivalen då besökarna får smaka och rösta på finalisterna. På eftermiddagen söndagen 23 mars meddelas vinnaren direkt på Lakritsfestivalen. Tidigare vinnare av utmärkelsen Sveriges Favoritlakrits är Tyrkisk Peber från Fazer, Lakrids A från Lakrids by Johan Bülow och Salmiakkola från Desserter utan gränser.

_____________________

Tuija Räsänen, ägare av Choklad & Lakrits Sverige, arrangör för Lakritsfestivalen, 08-210 210, 0738-44 02 04, tuija@lakritsfestivalen.se.

Anette Jonsson, marknadsansvarig för Lakritsfestivalen, 0709-301 269, anette@lakritsfestivalen.se.

Lakritsfestivalen, Sankt Eriksgatan 99, 113 31, Stockholm, info@lakritsfestivalen.se.

Lakritsfestivalen är Sveriges årliga lakritsfest, en fest fylld med goda smakupplevelser, spännande aktiviteter och ny kunskap om lakrits. Syftet är att vara en mötesplats för lakritsälskare, producenter och återförsäljare. Lakritsfestivalen 2014 (sjätte festivalåret) äger rum 22-23 mars på Annexet vid Ericsson Globe.

Läs mer på www.lakritsfestivalen.se, www.facebook.se/lakritsfestivalen, www.twitter.com/Lakritsfestival och www.instagram.com/lakritsfestivalen samt www.lakritsifestivaalit.com och www.facebook.com/lakritsifestivaalit.

Huvudsponsor för Lakritsfestivalen i Sverige
Huvudsponsor för tredje året är Lakritsfabriken i Ramlösa samt Lakritskungen. Läs mer på www.lakritsfabriken.se och www.lakritskungen.se.

Huvudsponsor för Lakritsfestivalen i Finland
Huvudsponsor för Finlands första lakritsfestival är Fazer. Läs mer på www.fazer.fi.

Bakom Lakritsfestivalen finns Choklad & Lakrits Sverige och ägaren Tuija Räsänen som också är Lakritsfestivalens arrangör. Företagets fokus är att hitta kvalitétschoklad och lakrits från hela världen. Idag har företaget tre butiker; i Stockholm, i Trosa och på webben.

Bakgrunden till Lakritsfestivalen är att Tuija Räsänen upptäckte det stora behov lakritsälskare har att prata om sitt lakritsintresse, hitta lakritsprodukter de smakat en gång och att möta andra med samma passion. Utöver den årliga lakritsfesten hålls också regelbundna lakrits- och chokladprovningar.

Läs mer på www.chokladolakrits.se.

• provsmakning
  • mike räsänen