Lamborghini Sterrato: Från idé till verklighet

Lamborghini Sterrato: Från idé till verklighet

Lamborghinis första terränggående supersportbil presenteras den 30 november. Men redan nu avslöjar några av projektets nyckelpersoner vilka idéer och tankar som lett fram till den spektakulära modellen.

Nedräkningen till presentationen av den första terränggående supersportbilen från Lamborghini har börjat. Samtidigt ger några av nyckelpersonerna bakom det vilda projektet en inblick i historien som resulterat i en av de mest spektakulära modellerna från det italienska märket.

Konceptbilen Huracán Sterrato Concept avtäcktes 2019 och har använts som design- och teknikreferens för den färdiga produktionsmodellen, som kommer att introduceras 2023. Sterrato är skapad för en ny generation äventyrliga entusiaster och är också föregångare till Lamborghinis ideologiska koncept 'Driving Humans Beyond'.

Började som en rolig idé

"Allt började med en av de första prototyperna för Huracán, chassinummer 53", minns Maurizio Reggiani, vicepresident på Lamborghini Motorsport och tidigare Chief Technical Officer på Automobili Lamborghini.

”Mitt team av ingenjörer skapade ett slags rullande experimentlaboratorium utifrån den här bilen, och den var bland annat utrustad med olika terränglösningar och ökad markfrigång. Första gången jag körde den insåg jag hur överraskande roligt och underhållande ett sådant koncept kan vara. Det hela ledde till att vi utvecklade och byggde en komplett prototyp och fabriksledningen blev snabbt övertygad om idén tack vare alla känslor bilen väckte. Bilen föddes alltså på terrängbanan Strada Bianca vid testcentret i Nardo, som är för terrängutveckling vad Nürburgring Nordschleife är för motorsport."

Ett mellanting mellan Urus och Huracán

"Sterrato är ett av de projekt som ligger mig väldigt varmt om hjärtat", säger Rouven Mohr. Chief Technical Officer på Automobili Lamborghini.

”Projektet var en av mina första erfarenheter som utvecklingsledare. Vi testkörde på Strada Bianca och några av oss kom på idén att modifiera en Huracán och prova den på terrängbanan. På kvällen efter första testdagen åt jag middag med Maurizio Reggiani och Mitja Borkert, och vi utvecklade idén om att skapa ett mellanting mellan en Huracán och en Urus. Målet var inte att bygga en terrängbil, utan istället att förverkliga en aldrig tidigare skådad supersportbil för asfalt, grus, smuts, sand – alla typer av underlag. Vi byggde en prototyp och den visade sig vara helt fantastisk. Enormt underhållande att köra på löst underlag och samtidigt rebellisk med ett riktigt rallyutförande. Jag är verkligen glad över att se vår ursprungliga idé nu bli verklighet, och jag tvivlar inte på att våra kunder kommer att vara precis lika begeistrade.”

Rallyutförande och starka muskler

Huracán Sterrato Concept från 2019 kombinerade kraften hos en 5,2-liters V10:a med mångsidigheten hos en bil designad för maximal körglädje utanför asfalten. Detta visade sig i exteriördesignen med markant ökad markfrigång, som tillsammans med extra spårvidd och kraftfulla terrängdäck under bredare skärmar gjorde terrängegenskaperna synliga.

”Att designa Huracán Sterrato-konceptet var roligt från första stund. Det gav oss möjligheten att tänja på gränserna i en ny riktning och tolka vårt design-DNA på ett annat sätt”, säger Mitja Borkert, Head of Design på Automobili Lamborghini.

”Vi lyckades inte bara förverkliga konceptet och visa hur cool och modig idén var. Vi förverkligade också bilens potential att sättas i produktion. Vår ambition var att designa något utmärkande för aktiva och äventyrliga entusiaster som drömmer om att uppleva världen bortom landsvägar och racerbanor. Den färdiga produktionsversionen av Sterrato är en riktig Lamborghini, precis som konceptbilen var vid den första anblicken. Detta är ytterligare en rebellisk Lamborghini, som samtidigt skickar varumärket in på ett helt nytt territorium."

Terrängdäck och extra skydd

De bredare och högre däcken på Sterrato Concept har utvecklats för att maximera greppet på lösa ytor, samt för att absorbera hårda stötar och belastningar, medan det kraftigt förstärkta gummit förhindrar punkteringar och skador. Detsamma gäller bilens botten, som både fram, bak och längs med sidopanelerna skyddas av synliga metallplåtar i aluminium

Nya Lamborghini Sterrato kommer att presenteras den 30 november i Miami, USA.