Våga investera i aktier

LISA SELIGSON, sälj- och marknadsansvarig på Lancelot Asset Management,förklarar varför aktier är en bra investering och vilka sorts bolag du bör satsa på.

I DEN TURBULENTA TID vi befinner oss i just nu kanske det här låter märkligt: Men jag vill slå ett slag för aktier.

Dagens marknad är extremt skakig, så att köpa aktier är ingen bra idé om du behöver kapitalet på kort sikt – men har du en längre tidshorisont är det just i oroliga marknader du bör investera i aktier.

Många som investerar på börsen behöver inte sina pengar förrän om flera år och borde därför vara långsiktiga när de investerar. Ändå investerar de flesta idag kortsiktigt, helt i onödan. De vill se sitt kapital öka i värde dagligen och vågar därför inte investera i aktier som rör sig i värde. Men för att få en rak och stabil avkastning varje dag kan man inte ta risk och avkastningen blir då mycket begränsad. Jag tycker därför att du skall fråga dig själv: Hur lång är min tidshorisont? Är det viktigast hur mycket pengar jag har när tidshorisonten är slut, eller är det vägen dit som räknas?

För mig är svaret enkelt, det är målet som räknas och för att nå en långsiktig och bra avkastning är det allra viktigaste att endast investera i noga utvalda och bra bolag. Det gör att utvecklingen på börsen som helhet blir tämligen ointressant – så länge den inte är extremt över- eller undervärderad. De svängningar som syns på börsen idag har nämligen väldigt lite med de enskilda bolagens verkliga värde att göra, utan beror snarare på omvärldsfaktorer. Istället för att stirra mig blind på börskurser intresserar jag mig mer för de enskilda bolagen. När du köper aktier handlar det om att välja bolag du tror på – och inte slarva med den grundläggande bolagsanalysen.

MITT RÅD ÄR: Köp aktier när ingen annan vågar. Köp bara de bolag du förstår och som du verkligen tror kommer att utvecklas väl framöver. Våga vara en långsiktig investerare med is i magen och behåll aktierna tills dess att du ändrar uppfattning om bolaget. Låt dig inte påverkas av allt som skrivs i tidningarna och hörs i medierna. Risken är då stor att du köper på toppen och säljer på botten.