Axis Opera, rendering av Jais Landén Krantz Arkitekter

Pressmeddelande -

Jais Landén Krantz Arkitekter har ritat Axis nya kontor och logistikcenter Axis Opera på Brunnshög. Nu omvandlas ritningar till verklighet – i augusti startar arbetet.

Projektet har ett genomgående fokus på att få en ändamålsenlig och trivsam arbetsmiljö som är miljömässigt hållbar vilket väl reflekterar Axis kärnvärden och företagskultur. Axis Opera kommer att bli sju våningar högt och cirka 27 500 kvadratmeter stort med omfattande grönytor och terrasser. Byggnaden kommer att förses med 2400 kvadratmeter solpaneler. Certifiering enligt Miljöbyggnad guld avseende energi eftersträvas.

Axis Opera är ett syskon till Axis huvudkontor Gränden som färdigställdes för inflyttning 2020. Närheten till Gränden som ligger tvärs över motorvägsrondellen högst upp i Lund, kräver att detta släktskap kommer till uttryck i den arkitektoniska utformningen av nybyggnaden. Opera har en stor byggnadsvolym som brutits ned i mindre delar för att få en mer begriplig skala och blir en del av det omgivande landskapet.

– Det var en tydlig stark ambition, från både Axis och Lunds Kommun, att byggnaden ämnade undvika ett industriellt utseende och genom en blandad användning med kontorsytor ovanpå logistikfunktioner främja en mångfald av innehåll i områdets arkitektoniska program och Lunds stadsutveckling. Detta säger Jakob Peetre på Jais Landén Krantz Arkitekter

– Det är viktigt att kontoret och logistikcentret återspeglar Axis kärnvärden och företagskultur. Vi har haft förmånen att få ha ett nära och givande samarbete med verksamheten och Axis projektorganisation som representerats av fastighetschef Linn Ahlström och ansvarig projektledare Parisa F Kaslani, samt extern projektledare Lars Månsson från Hoab. Detta säger Lotta Landén på Jais Landén Krantz Arkitekter

2020 tilldelades Jais Landén Krantz Arkitekter, Axis Communications och Fojab tillsammans Lunds stadsbyggnadspris. Jais Landén Krantz arkitekter var med från projektstarten och var då ansvariga inredningsarkitekter.

Nu ser de fram emot att se Axis Opera växa fram. Byggnaden kommer att uppföras av Skanska Sverige och beräknas stå färdig hösten 2026.

Jais Landén Krantz arkitekter har kontor i Lund och Helsingborg med 20 anställda arkitekter och inredningsarkitekter. De arbetar med arkitektur i alla skalor – från bostäder och kommersiella byggnader till inredning och formgivning. Målsättningen är att skapa hållbara miljöer som skapar långsiktigt värde och konkurrensfördelar för sina kunder. Bolaget ägs av Åsa Krantz, Lotta Landén, Nisse Landén och Jakob Peetre.

Regioner

Jais Landén Krantz arkitekter består av 20 st engagerade och kompetenta arkitekter och inredningsarkitekter och har kontor i Lund och Helsingborg.

Åsa Krantz

Presskontakt Arkitekt SAR/MSA 0733-969631

Välkommen till Jais Landén Krantz arkitekter AB!

Jais Landén Krantz arkitekter AB