Hjälper till att bekämpa följderna av coronaviruset

Hjälper till att bekämpa följderna av coronaviruset

Jaguar och Land Rover skickar nu mer än 160 bilar till Röda korset för att mildra de negativa effekterna av coronaviruset.

Bilarna används bland annat för att leverera mat och medicin till de som är isolerade och inte kan lämna sina hus eller lägenheter. Bara i Storbritannien har 67 bilar skickats till lokala Röda Korset. Det handlar bland annat om 27 helt nya Land Rover Defender som ännu inte har lanserats på marknaden utan kommer direkt från monteringslinan. De skulle egentligen ha använts i samband med den internationella lanseringen av Defender, men lanseringen är uppskjuten av förklarliga skäl.

Finbar McFall från Jaguar Land Rover berättar om samarbetet med Röda korset.

”Jaguar Land Rover gör allt vi kan för att hjälpa människor runt om i världen. Vårt partnerskap med Röda korset har varat i 65 år och precis som i många andra nödsituationer där vi har arbetat tillsammans, kommer vi att samarbeta tätt under den här krisen för att hjälpa så mycket som möjligt.

Bilarna används bland annat för att köra ut medicin och mat till de många människor som antingen inte kan eller får ge sig ut för att köpa mat och medicin. Förutom England så samarbetar Jaguar och Land Rover med Röda korset i bland annat Spanien, Frankrike och Sydafrika.

Även i vårt grannland Norge hjälper Jaguar Land Rover till för att lokalsamhällena ska fungera. Små företag och organisationer erbjuds att låna bilar från den norska Jaguar- och Land Rover-importören. Ett av de första företagen som har tackat ja och som lånar en Jaguar I-PACE nästa månad är restaurangen Norumi, som ligger i Osloförorten Lysaker. De använder bilen för att leverera mat till alla dem som inte kan lämna sina hem.

”Vi ser det som vår uppgift att hjälpa lokalsamhällena. Därför har vi valt att låna ut våra bilar till företag och organisationer som behöver dem under denna svåra tid. Om vi kan hjälpa de som behöver hjälp, vare sig det rör sig om människor, organisationer eller företag, genom att låna ut bilar, då ser vi det som vår självklara uppgift”, säger Marius Hayler Country Director hos Jaguar Land Rover

Presskontakt PR & Marketing Manager +46 730317617