JLR UNDERTECKNAR AVTAL MED FORTESCUE OM AVANCERAD EV-BATTERIINTELLIGENSTEKNIK FÖR LYXFORDON

Förbättrad batterilivslängd, säkerhet och övergripande prestanda

• JLR investerar i ett strategiskt samarbete för att använda Fortescues banbrytande programvara, som på ett intelligent sätt övervakar elbils- batterier. Programmet heter Elysia.
  • Programvaran är utformad för att förbättra batterilivslängd, säkerhet och övergripande prestanda i JLR:s portfölj av lyxelbilar
  • Kunder kan förvänta sig snabbare laddningstider för EV och förbättrad prestanda
  • Det första samarbetet i sitt slag inom bilindustrin på en produktionsflotta med Fortescues innovativa programvara, som debuterar i Range Rover Electric som lanseras senare i år
  • Samarbetet stöder JLR:s elektrifieringsambitioner och dess mål att uppnå koldioxidneutralitet till 2039

Gaydon, Storbritannien – 21 maj 2024: JLR har tecknat ett flerårigt avtal för att använda Fortescues avancerade programvara, Elysia, i sina nästa generations elfordon. Programvaran kommer att bidra till att förbättra JLR:s lyxfordon med förlängd batterilivslängd, säkerhet och prestanda.

Med start i nya Range Rover Electric, som lanseras senare i år, kommer Fortescues Elysia-programvara att övervaka alla framtida JLR EV. Detta kommer att ge kunderna en bättre ägarupplevelse med snabbare laddning, förbättrad tillförlitlighet och ökad räckvidd.

Övervakning av batterihälsan under hela dess livslängd kommer att stödja hållbarhet genom att göra det enklare att överföra använda batterier från elfordon till andra produkter.

Fortescues innovativa programvara använder data baserad på fysisk teori och sannolikhetsbaserad artificiell intelligens för att identifiera och lösa batteriproblem, vilket hjälper JLR att optimera batteriprestanda och säkerhet för kunderna.

Detta samarbete är en del av JLR:s Reimagine-strategi för att elektrifiera alla sina varumärken till 2030 och uppnå koldioxidneutralitet till 2039. Fortescue har egna ambitiösa mål för att minska koldioxidutsläppen, inklusive att eliminera utsläpp från sin verksamhet till 2030 (Scope 1 & 2).

Thomas Mueller, Executive Director, Product Engineering på JLR, sa: "Fortescues teknologi kommer att ge JLR ännu större tillgång till dataanalys, vilket är avgörande när vi elektrifierar hela vår fordonsportfölj till 2030. När industrin övergår till elektrifiering är samarbeten som dessa avgörande, eftersom vi strävar efter att ytterligare förbättra säkerheten, prestandan och livslängden för våra batterier."

Mark Hutchinson, VD för Fortescue, sa: "Detta samarbete visar upp det bästa av banbrytande innovation och ingenjörskonst. Genom Fortescues banbrytande programvara kommer JLR att dra nytta av en ny nivå av tillgång till batteridata och ett revolutionerande sätt att övervaka sina produkter i verkligheten, vilket säkerställer att varje produkt lever upp till varumärkets exceptionellt höga standarder. De lärdomar och innovationer vi båda har fått från motorsport tillämpas nu på hanteringen av batterisystem på våra vägar, vilket öppnar upp en ledande framtid för EV-prestanda för JLR:s kunder."

Detta strategiska samarbete gör det möjligt för JLR att få detaljerade insikter i batteriets tillstånd och erbjuda specifika rekommendationer för att förbättra prestandan genom programvaruuppdateringar.

Samarbeten som detta är nyckeln till JLR:s Reimagine-strategi. I december 2023 samarbetade JLR med Tata Communications för att ansluta 128 globala platser med avancerade digitala kapaciteter, vilket stöder JLR:s vision om modern lyx och hållbarhet.

SLUT

Kommentar till redaktörer

Om JLR

JLR:s Reimagine-strategi syftar till att leverera en hållbarhetsvision av modern lyx genom design.

Vi omvandlar vår verksamhet och siktar på koldioxidneutralitet genom hela vår försörjningskedja, våra produkter och vår verksamhet till 2039. Vi har satt en färdplan för att minska utsläppen över vår egen verksamhet och värdekedjor till 2030 genom godkända, vetenskapsbaserade mål. Elektrifiering är centralt för denna strategi och innan decenniets slut kommer våra Range Rover-, Discovery- och Defender-kollektioner alla ha en ren elmodell, medan Jaguar kommer att vara helt elektrisk.

I hjärtat är vi ett brittiskt företag, med två design- och ingenjörsplatser, tre fordonsproduktionsanläggningar, ett motorproduktionscenter och ett batterimonteringscenter i Storbritannien. Vi har också fordonsanläggningar i Kina, Brasilien, Indien, Österrike och Slovakien, samt sju tekniknav över hela världen.

Jaguar Land Rover är ett helägt dotterbolag till Tata Motors Limited, en del av Tata Sons.

Om Fortescue

Fortescue fokuserar på att bli det ledande integrerade gröna teknik-, energi- och metallföretaget. Det utvecklar och förvärvar den teknik och energi som behövs för att inte bara minska sina egna australiensiska verksamheter utsläpp till 2030, utan också hjälpa andra att göra detsamma, och arbetar för att påskynda kommersiella aktiviteter för att snabbt minska CO2 utsläpp, lönsamt och globalt.

Fortescues programvara, Elysia, använder sin bästa livslängdsprognos för att ge banbrytande insikter till bilindustrin, tung industri, e-mobilitet och energilagringssektorerna. Tekniken kommer att ge alla biltillverkare inte bara en oöverträffad tillgång till batteriinsikter utan också möjligheten att proaktivt optimera och förbättra prestandan under hela batteriets livscykel.
Fortescue.com

Presskontakt PR & Marketing Manager +46 730317617