JLR UPPNÅR NOLLUTSLÄPP GENOM ATT LADDA UNDER RESANS GÅNG MED DET FÖRSTA LAGRINGSSYSTEMET FÖR BATTERIENERGI SOM ANVÄNDER SECOND LIFE-BATTERIER FRÅN RANGE ROVER

• JLR har utvecklat ett nytt bärbart batterienergilagringssystem (BESS) som ger begagnade Range Rover- och Range Rover Sport PHEV-batterier ett andra liv
  • BESS-enheten, som utvecklats i samarbete med nystartade energilagringsföretaget Allye Energy, är den första som är kommersiellt tillgänglig med JLR-batteripaket
  • Varje BESS använder sju second life-batterier och kan lagra 270 kWh energi – nästan en månads ström för ett genomsnittligt brittiskt hem*
  • JLR:s teknikteam kommer att vara först med att använda BESS, som kan fulladda upp till nio Range Rover PHEV-bilar samtidigt, för att tillhandahålla utsläppsfri laddning under testning av nya Range Rover Electric, som lanseras senare i år
  • BESS kommer att driva över 1 000 timmars testning, vilket sparar mer än 15 494 kg CO2 under ett år – motsvarande en passagerare som flyger sju gånger tur- och retur från London till New York**
  • Initiativet visar JLR:s antagande av den cirkulära ekonomins principer. De begagnade elbilsbatterierna får ett nytt värde genom att de återanvänds för energilagring innan de återvinns
  • Stödjer JLR:s Reimagine-strategi för att uppnå noll koldioxidutsläpp i hela leveranskedjan för alla produkter och all verksamhet senast 2039

Gaydon, Storbritannien – 2 maj 2024: JLR har samarbetat med det nystartade energilagringsföretaget Allye Energy för att skapa ett nytt batterienergilagringssystem (BESS) som ger utsläppsfri kraft under resan.

En enda Allye MAX BESS rymmer sju second life-batteripaket till Range Rover och Range Rover Sport PHEV. Batteripaketen kan enkelt tas bort från bilarna och skjutas in i anpassade rack – utan onödig ytterligare hantering. Varje BESS kan lagra 270 kWh energi vid full kapacitet, tillräckligt för att driva ett genomsnittligt brittiskt hushåll i nästan en månad*.

BESS-enheten, som är den första som använder JLR:s second life-batterier till Range Rover, kan ladda upp till nio Range Rover PHEV-bilar samtidigt och är utformad för att kunna laddas enkelt genom att bara ansluta den till en CCS-kompatibel fordonsladdare med samma ingång som JLR:s befintliga PHEV- och BEV-produktportfölj. Dessutom gör multiinput-anslutning via powerlock-anslutningar att den kan anslutas till förnybar energi på fasta platser eller platser utanför elnätet.

MAX BESS kan användas för att ersätta dieselgeneratorer som tidigare använts av fordonsindustrin – till exempel för att driva fordon som lanseras på platser utanför elnätet eller evenemang och fordonstester i avlägsna områden. JLR:s ingenjörsteam är först med att använda nya BESS, som ger ström med noll utsläpp vid testning av nya Range Rover Electric som lanseras senare i år.

En genomsnittlig dieselgenerator skulle normalt förbruka 16 liter bränsle per timme, vilket motsvarar totalt 129,12 kg CO2 per dag vid tre timmars användning***. JLR:s ingenjörsteam kommer att använda BESS för att driva över 1 000 timmars testning, vilket sparar mer än 15 494 kg CO2 under ett år – motsvarande en person som flyger sju gånger tur- och retur från London till New York.

Den mångsidiga BESS väger mindre än 3,5 ton, vilket gör att den kan användas portabelt eller stationärt, för att tillhandahålla energilagring för återförsäljare eller JLR-anläggningar. Detta skulle hjälpa JLR:s nätverk av över 3 000 återförsäljare att bättre utnyttja förnybar energi såsom solenergi och fungera som energibuffertar för att stödja snabbladdning där den lokala nätanslutningen kan vara begränsad. Enheten kommer även att vara kommersiellt tillgänglig för användning utanför JLR.

Som en del av sin Reimagine-strategi investerar JLR 15 miljarder GBP i elektrifiering genom att bygga ett omfattande ekosystem för elbilar. Detta innebär elbilsbatteriernas hela livscykel, vilket är en av de nya cirkulära affärsmodellerna som JLR utforskar inom energilagring och mycket mer.

Ett exempel på hur BESS används i praktiken vid utvecklingen av Range Rover Electric är genom teknikteamets långvariga uthållighetstester på avlägsna offroad-anläggningar. På dessa platser, där endast lågeffektanslutningar är tillgängliga, skulle det bara vara möjligt att genomföra långsam laddning. Teknikerna kan ladda BESS från ett lågspänningsaggregat under testningen och sedan överföra strömmen till Range Rover Electric via snabbladdning från BESS. Detta går mycket snabbare än att ladda bilen direkt från lågspänningsaggregatet. Genom att arbeta på detta sätt kan testningen slutföras mycket snabbare än vad som annars skulle vara möjligt.

Batterivärdekedjor förväntas växa med 30 procent årligen från 2022 till 2030 för att nå ett värde på mer än 400 miljarder USD. Försörjningen av second life-batterier för stationära applikationer beräknas överstiga 200 GWh per år fram till 2030, vilket skapar ett globalt värde på över 30 miljarder USD****.

JLR:s batterier är konstruerade enligt de högsta standarderna och kan användas på ett säkert sätt i lågenergisituationer när deras skick sjunker under elbilskraven, vilket vanligtvis ger en kvarvarande kapacitet på 70–80 %. Efter dessa second-life-användningsfall kommer JLR att återvinna batterierna så att råmaterial kan återanvändas som en del av en verklig cirkulär ekonomi.

François Dossa, Executive Director, Strategy and Sustainability på JLR, säger: ”Vår Reimagine-strategi handlar om att ändra vårt tankesätt till att överväga cirkulära istället för linjära affärsmodeller. Denna batteriinnovation och samarbetet med Allye visar hur stora värden vi kan skapa genom att hitta nya användningsområden och återanvända batterier, till exempel från våra Range Rover-bilar. Vi skapar nya värden från begagnade artiklar som annars skulle gå direkt till återvinning genom att de kan vara i bruk längre och genom att vi tar fram innovativa lösningar för lagring av förnybar energi.”

Reuben Chorley, Sustainable Industrial Operations Director på JLR, säger: "Vi är glada över att samarbeta med Allye Energy i detta hållbarhetsprojekt som får räknas som en hållbarhetslösning av en helt ny generation. Det kommer att bidra till att visa potentialen i våra satsningar på cirkulära leveranskedjor. Att utveckla projekt för second life-batterier som detta är avgörande om vi vill förverkliga hållbarheten inom JLR och driva oss fram mot vårt mål om noll koldioxidutsläpp till 2039."

Allye är ett DeepTech-startupföretag som utvecklar distribuerad energilagring i elnätets utkant, placerar batterier i det sista steget och matar el direkt till konsumenten.

Jonathan Carrier, VD för Allye, säger: "Vårt samarbete med JLR är ett exempel på ett gemensamt engagemang för hållbar innovation som tar oss närmare en framtid som drivs av rena energilösningar. Användningen av Range Rover PHEV-batterier i MAX understryker Allyes agnostiska metod för att integrera batterier från olika modeller, med olika hälsotillstånd (SoH) och cellkemier för att maximera effektivitet och hållbarhet. Allye-teamet vill tacka Andrew Whitworth och Battery Business Unit-teamet på JLR för deras engagemang inom innovationer av slutna kretslopp för batterier. Vi ser fram emot att fortsätta vårt samarbete och möjligheten att ge varje JLR-batteri chansen att leva ett andra liv inom energilagring."

Initiativet bygger på det tidigare tillkännagivna samarbetet med Wykes Engineering Ltd, där second life-batterier från Jaguar I-PACE används i ett av de största energilagringssystemen i Storbritannien. Energilagringssystemet bidrar till att balansera elnätet vid en förnybar energipark i Chelveston, Northamptonshire. BESS-enheten, som byggts av Allye, innebär att JLR för första gången har återanvänt hela Range Rover PHEV-batterier för användning i energilagringssystem, en föregångare till Range Rover BEV-batterier, som har samma modulstruktur.

SLUT

* Baserat på ett genomsnittligt hushåll i England, Skottland och Wales som använder 2 700 kWh el per år(genomsnittlig gas- och elförbrukning | Ofgem)

*** Baserat på beräkningen av 1 liter = 2,69 kg CO2, multiplicerat med 16 = 43,04 kg. 16 l diesel per timme = 43,04 kg CO2, x 3 timmar x 120 dagar = 15 494 kg CO2 per år.

Ungefärlig dieselförbrukningstabell, hur du beräknar din fordonsflottas COS-utsläpp

**** McKinsey, andrahandsbatterier för elbilar: Den senaste värdepoolen inom energilagring och McKinsey, Battery 2030: Motståndskraftig, hållbar och cirkulär

Kommentarer till redaktörer

Om JLR

JLR:s Reimagine-strategi syftar till att leverera en hållbar vision av modern lyx genom design.

Vi förändrar vår verksamhet och siktar på noll koldioxidutsläpp i hela vår leveranskedja, för alla våra produkter och för hela vår verksamhet senast 2039. Vi har satt upp en färdplan för att minska utsläppen i vår egen verksamhet och våra värdekedjor till 2030 genom godkända, vetenskapligt baserade mål. Elektrifiering är centralt för denna strategi och före slutet av decenniet kommer var och en av våra Range Rover-, Discovery- och Defender-kollektioner att ha en helt eldriven modell medan alla modeller i Jaguar-kollektionen kommer att vara helt eldrivna.

Innerst inne är vi ett brittiskt företag med två design- och utvecklingsanläggningar, tre fordonstillverkningsanläggningar, ett motortillverkningscenter och ett batterimonteringscenter i Storbritannien. Vi har även fordonsfabriker i Kina, Brasilien, Indien, Österrike och Slovakien samt sju tekniknav över hela världen.

Jaguar Land Rover är ett helägt dotterbolag till Tata Motors Limited som ingår i Tata Sons.

Om Allye:

Allye tillhandahåller distribuerad energilagring i elnätens utkant i samarbete med elnätsleverantörer för att påskynda minskningen av koldioxidutsläpp från elnätet och samtidigt hjälpa kommersiella kunder och bostadskunder att sänka energikostnaderna med upp till 50 %.

Våra smart utformade energilagringssystem omdefinierar hur batterier ansluts, distribueras och används. Våra batterier är flexibla och modulära och är självlärande, intelligent hanterade via molnet för att maximera livscykelns längd och arbitrage på elpriser.

Med hjälp av digitala tvillingar använder vi maskininlärning och AI för att optimera beteende och prestanda som ett kollektiv av tillgångar, för att leverera fördelar på individuell nivå till slutanvändaren och till energinätet på systemnivå.

Läs mer om Allye på allye.com

Presskontakt PR & Marketing Manager +46 730317617