Land Rover designer vinner utmärkelsen Årets Designer

Land Rover designer vinner utmärkelsen Årets Designer

Land Rovers designchef Gerry McGovern utsågs igår kväll till årets designer på Festival Automobile International.

Utmärkelsen Grand Prix du Design är ett erkännande för McGoverns Land Rover-design och hur den har påverkat bilindustrin genom åren.

Utmärkelserna utses av en 15 personer stark jury från bilindustrin samt inom sport, arkitektur, mode, design, kultur och media. Bland jurymedlemmarna på Hotel National des Invalides återfanns arkitekten Jean Michel Wilmotte, stylisten Chantal Thomas, designern Anne Asensio och Etienne Gernelle, vd och CEO för tidskriften Le Point.

Rémi Depoix, Vd för Festival Automobile International: “Juryn för den 33:e Festival Automobile International of Paris hyllar Gerry McGovern för sitt mästerverk Range Rover Velar och för hans långa karriär inom bildesign.

“En av hans mest betydelsefulla bedrifter är hur han anpassat Land Rovers dna i en omvandling som började med Range Rover Evoque. Den brittiska bilindustrin har omdanats i Gerrys vision där Land Rover kommit att bli en enastående framgångssaga. Vi gratulerar honom och hans team.”

Gerry McGovern, chefsdesigner hos Land Rover: "Det är otroligt givande att arbeta som designer inom bilindustrin och att vinna erkännande från en jury från en mängd olika designdiscipliner visar på vilken viktig del i våra liv som design faktiskt utgör.

“Mitt team har oförtrutet verkat för att skapa åtråvärda bilar för våra kunder att älska och vörda – bilar som slår an hos våra kunder emotionellt.”

Nya Velar, som är den fjärde medlemmen i Range Rover-familjen, fyller luckan mellan Range Rover Evoque och Range Rover Sport.

Jaguar Land Rover har meddelat att alla nya bilar kommer att vara eldrivna från år 2020. En ny laddhybridvariant kan nu fås för Range Rover och Range Rover Sport.

We employ almost 42,000 people globally and support around 240,000 more through our dealerships, suppliers and local businesses. Manufacturing is centred in the UK, with additional plants in China, Brazil, India and Slovakia.

At Jaguar Land Rover, we are driven by a desire to deliver class-leading vehicles, which will provide experiences our customers will love, for life. Our products are in demand around the globe. In 2016 Jaguar Land Rover sold more than 583,000 vehicles in 136 countries, with more than 80 per cent of our vehicles produced in the UK being sold abroad.

Our innovation is continuous: we will spend more than £4 billion in the coming year on new product creation and capital expenditure.

From 2020 all new Jaguar Land Rover vehicles will be electrified, giving our customers even more choice. We will introduce a portfolio of electrified products across our model range, embracing fully electric, plug-in hybrid and mild hybrid vehicles as well as continuing to offer ultra-clean petrol and diesel engines.

Presskontakt PR & Marketing Manager +46 730317617