I år får Örebro nya färger i kollektivtrafiken

Länstrafiken börjar med start i augusti i år att byta ut en del av sina bussar, däribland stadsbussarna. De nya bussarna kommer att vara vita med en blå våg som böljar längs med sidan av bussen. Anledningen till att Länstrafiken nu byter bussarna är att dagens bussar nått åldersstrecket och att Region Örebro län, tillsammans med Region Västmanland, bildat det nya trafikbolaget Svealandstrafiken.

Region Örebro län som ansvarar för Länstrafiken Örebro har beslutat att gå över till att driva busstrafiken i ett eget bolag tillsammans med grannregionen Västmanland. Det nya bolaget Svealandstrafiken bildades 1 januari 2018 och kör på uppdrag av Länstrafiken. Att regionerna tillsammans äger bolaget innebär att de kommer att kunna använda sig av samma busspark vilket också är anledningen till varför bussarna får ny färg enligt Sandra Lee, Marknadschef på Länstrafiken Örebro. Hon menar att bussarna behöver kunna representera både Länstrafiken Örebro och Västmanlands Lokaltrafik (VL) och ska dessutom kunna flyttas mellan länen vid behov. De nya bussarnas utseende blir därför en kombination av Örebro läns blå bussar och Västmanlands vita bussar.

– Den blå vågformen signalerar rörelse men även elementet vatten som är en koppling till länens vackra och omtyckta sjöar, säger Sandra Lee.

En gemensam fordonspark ger även stora samordningsfördelar. Till exempel kan regionerna nu dela på samma reservbusspark.

Hög kundnöjdhet

Anledningen till att bussbytet sker i år är att ett par av de avtal som Region Örebro län haft med olika bussbolag löper ut. Sammanslagningen med Region Västmanland beror primärt på att de sedan tidigare drev busstrafiken själva och hade samma inställning kring värdet med detta.

– VL har under de senaste åren haft en mycket hög kundnöjdhet. Så jag tror och hoppas att de fina omdömena kan spilla över på vårt län, säger Fredrik Eliasson, kollektivtrafikchef på Länstrafiken Örebro.

Fram till 2025 kommer det fortfarande att finnas några blå bussar i Örebros kollektivtrafik. De fasas ut i takt med att de når sin livslängd och allt eftersom trafikavtalen löper ut.

Skönare och säkrare resa

Fredrik Eliasson berättar att de nya bussarna är bekvämare än tidigare och rymmer fler resenärer och barnvagnar i och med fler ståplatser. Vissa modeller har ett extra dörrpar för att förenkla avstigning. I regionbussarna kommer det att finnas två säten med så kallad Sitsafe, som är en integrerad barnstol för barn upp till 18 kg. Sätena är utmärkta med annan färg på tyget för att de ska vara lättare att hitta.

Fakta om Bussbytet:

- 19 augusti byts 24 regionbussar som utgår från Odensbacken

- 1 oktober byts alla 78 stadsbussar och 42 regionbussar som utgår från bussdepån i Bettorp

- I år byts 144 bussar

- Totalt har Länstrafiken 288 bussar

• Kollektivtrafik

• Örebro

Länstrafiken är en del av Region Örebro län som ansvarar för kollektivtrafiken i Örebro län. Länstrafiken vill förenkla vardagen för människor och bidra till minskad klimatbelastning. www.lanstrafiken.se.

Fredrik Eliasson

Presskontakt Kollektivtrafikchef Länstrafiken Örebro Allmän kollektivtrafik 019-6027224

Sandra Lee

Presskontakt Sektionschef Marknad 076-117 84 00