Regeringen vill utreda behovet av ligghallar för utegångsdjur

Idag gav regeringen Djurskyddsmyndigheten i uppdrag att utreda behovet av ligghallar. Tillsammans med näringen ska myndigheten utveckla ett kontrollprogram för utegångsdjurens välfärd. – Vi ser fram emot att tillsammans med myndigheterna, branschorganisationerna och Svenska Djurhälsovården sammanställa vetenskaplig kunskap och praktiska erfarenheter om utedrifter. Naturligtvis vill vi ha ett bra djurskydd och att det kan förenas med målsättningarna för både lönsamhet och miljö, säger LRFs förbundsordförande Lars-Göran Pettersson. Regeringens uppdrag har sin bakgrund i Djurskyddsmyndighetens skärpning av dispens från ligghallskravet, något som skapat debatt långt utanför den egna näringen. Utredningen ska redovisas till regeringen senast den 1 september 2007. För mer information, kontakta Erika Brendov, djurskyddsexpert, LRF, 070-375 61 81 Inger Pehrson, generalsekreterare Sveriges Nötköttsproducenter, 0708-20 33 12 Pressekreterare Johan Taubert, 08-787 50 46, 070-543 25 89