Montering av parkmöbel i verkstaden, strax utanför Enköping.

Lappset planerar flytt av parkproduktion från Enköping till Finland

Lappset Sweden AB planerar flytt av produktionen av parkmöbler i Enköping till bolagets huvudfabrik i Rovaniemi, Finland. Samtidigt planeras flytt av företagets pulverlackering till fabriken i Tallinn, Estland.

Lappset Sweden AB har haft sin produktion av parkmöbler i nuvarande lokaler sedan 2000. Lokalerna ligger strax utanför Enköpings stadskärna där verkstadsdelen och den administrativa delen av företaget sitter vägg i vägg. I och med företagets tillväxt under de sista 6 åren har lokalerna snabbt blivit trånga men framför allt slitna.

- Vi skulle ha behövt göra en omfattande investering för att renovera våra befintliga lokaler. Enligt våra beräkningar skulle investeringen inte ha ökat produktiviteten, varav ledningen har tagit det här beslutet, säger VD Jens Lindgren.

Nu planeras en flytt av produktionen av parkmöbler samt företagets pulverlackering och det redan vid årsskiftet 2022/2023.

- Jag förstår att det känns vemodigt, speciellt då vi haft en lång historia av tillverkning av parkmöbler i Enköping. Vi är tacksamma över den fina tiden och kommer att förvalta traditionen i vår fabrik i Rovaniemi, samt utveckla produktsortimentet av parkmöbler efter kundernas behov, avslutar VD Jens Lindgren.

Fokus på försäljning

Lappset Sweden AB fortsätter utveckla sin affärsverksamhet i Enköping genom att fokusera på försäljningen av lekplatsutrustning och utegym samt parkmöbler. Parkmöblerna kommer att finnas kvar som en viktig del i produktsortimentet och ska utvecklas vidare inom moderbolaget i Finland. Samarbetet med lokala leverantörer av komponenter till parkmöbler kommer att fortsätta som tidigare.

Regioner

Lappset Group är en av världens ledande tillverkare av lek-, park- och träningsutrustning i Europa. I vårt produktutbud finns aktivitetsutrustning för såväl barn som vuxna och seniorer. Våra lekplatser, utegym, seniorgym, interaktiv lek och parkourprodukter skapar glädje för miljoner människor i fler än 60 länder. I Sverige och Finland erbjuder företaget också omfattande servicetjänster såsom montering, besiktning och renovering av utrustning för lek och träning. Lappset Sweden har sitt kontor i Enköping. Moderbolaget Lappset Group ligger i Rovaniemi, vid polcirkeln i Finland. Läs mer på www.lappset.se