De fem bästa skolkommunerna i Sverige 2006

De fem bästa skolkommunerna i Sverige 2006 Den 18 oktober kl. 16:00 presenterar Lärarförbundet årets Bästa Skolkommun. - Lärarförbundet presenterar varje år Sveriges Bästa Skolkommun för att lyfta fram de kommuner som väljer att satsa på skolan. Det är viktigt med goda exempel för att väga upp den negativa bild som finns av skolan, lärarna och eleverna, säger Eva-Lis Preisz ordförande i Lärarförbundet. En av följande fem kommuner kommer i år att bli Sveriges bästa skolkommun: Lomma, Lund, Övertorneå, Båstad eller Jönköping. Vilken kommun som blir Bästa Skolkommun 2006 presenteras i morgon. Då presenteras även alla kommuner som finns med bland de 15 bästa. Tid: kl. 16:00 Plats: Kulturhuset, Studio 3 - Varje år delar vi även ut pris till årets skolförbättrare. Ett viktigt pris för att peka på att alla kommuner kan bli en bra skolkommun, säger Eva-Lis Preisz. I år går det priset till Högsby kommun. Kommentarer: Eva-Lis Preisz, ordförande i Lärarförbundet, 0705-767238 Upplysningar: Matilda Larsson, pressekreterare, 08-737 69 02 Läs mer på www.lararforbundet.se Lärarförbundet är ett fackligt yrkesförbund med 228 000 medlemmar. De största medlemsgrupperna utgörs av lärare i grund- och gymnasieskolan, förskollärare, fritidspedagoger, skolledare och lärare på högskolan. Lärarförbundet är Nordens största lärarorganisation och driver frågor som utvecklar läraryrket och skolan.