Lärarförbundets kongress 6-9 november

Lärare leder är temat när Lärarförbundet håller kongress, mitt under brinnande avtalsrörelse. Statsminister Fredrik Reinfeldt invigningstalar och utbildningsminister Jan Björklund håller tal under onsdagen. - Vi vill trycka på det samhälls- och kunskapsuppdrag som lärare har och att förutsättningarna för yrket måste bli bättre, säger Eva-Lis Preisz, ordförande för Lärarförbundet som kandiderar för ytterligare en period. Förutom kongressförhandlingar kommer Lärarförbundet att dela ut ”Göra skillnad priset” till en person, en arbetsplats och en lokalavdelning som på något särskilt sätt bidragit till att uppfylla målen i verksamhetsinriktningen, som togs på förra kongressen 2004. Viktiga hållpunkter Tisdagen 6 november 11:15-11:45 Anförande av Fredrik Reinfeldt 11:45-12:25 Anförande av Eva-Lis Preisz Onsdagen 7 november 09:00-09:30 Anförande av Jan Björklund 09:30-10:00 Val av förbundsordförande, 1:e vice och 2:e vice ordförande Torsdagen 8 november 13:30-14:15 Val av förbundsstyrelse 15:00-16:30 ”Lärare leder – mot vilken framtid? Seminarium under ledning av Jonas Hallberg och i samarbete med Institutet för framtidsstudier. Plats: Segelbåtsvägen 15, Stora Essingen, Stockholm. Tidpunkter för rådslag och beslut, kongresshandlingar, kontaktuppgifter till kongressombud över hela landet m.m, se lararforbundet.se/kongressen. Kommentarer: Eva-Lis Preisz, ordförande i Lärarförbundet, 0705-767238 Upplysningar: Matilda Westerman, pressekreterare, 08-737 69 02 Läs mer på lararforbundet.se/kongressen Lärarförbundet är ett fackligt yrkesförbund med 228 000 medlemmar. De största medlemsgrupperna utgörs av lärare i grund- och gymnasieskolan, förskollärare, fritidspedagoger, skolledare och lärare på högskolan. Lärarförbundet är Nordens största lärarorganisation och driver frågor som utvecklar läraryrket och skolan.