Ny tid för Läxjourens Gratis Läxhjälp i Svenska

Tidigare i år startade vi vår gratis läxhjälp med fokus på Svenska-ämnet varje onsdag. Nu ändrar vi starttiden från 14.00 till 16.00 och hoppas att det innebär ett större deltagande. Läxhjälpen i Svenska kommer fortsatt att ske i våra lokaler på Stockholms universitet.

Bakgrund
Vi har sedan tidigare sett vår ordinarie Gratis Läxhjälp växa stadigt och förra året anmälde sig hela 1058 elever. För att skapa samma engagemang kring vår Gratis Läxhjälp i Svenska flyttar vi nu fram denna tiden i hopp om en liknande

Gratis Svenska-läxhjälp
Från och med den 18 November startar Gratis Läxhjälp i Svenska i våra lokaler på Stockholms universitet på onsdagar kl 16.00 och håller på till 18.00. Denna läxhjälp riktar sig mot grundskole- och gymnasieungdomar som är nybörjare på svenska språket. Ingen anmälan krävs men det går att läsa mer på läxjouren.se.

Den rådande flyktingsituationen
Lärarjouren och Läxjouren inser att den rådande tillströmningen av människor till Sverige är kritisk och vill därför bidra med det man kan bäst: gratis utbildning och kunskap genom läxhjälp. Detta är ett långsiktigt intiativ och Läxjouren välkomnar därför alla elever som är nybörjare i svenska språket.

”Dagligen kommer hundratals barn till Sverige. Vad kan vi göra för att hjälpa till, vi på Lärarjouren som brinner för barn och kunskap? Så gick våra tankar och resultatet blev.. jo, vi startar gratis läxhjälp i svenska varje vecka på universitetet! Lär sig barnen, lär sig de vuxna! Vi hoppas på att spränga lokalerna!” säger Lärarjourens VD Ulrika Frisén.

#välkomnavälkommen