36 simmare från Linköpings ASS till 50-årsjubilerande SUM-SIM

I år simmas SUM-SIM för femtionde året i rad. SUM-SIM är Svenska ungdomsmästerskapen i simning och simmas i år i sex stycken regionsfinaler runt om i landet den 19-20 november. Tävlingen sker i fyra pass med start kl 09.00 och 16.00 både lördag och söndag. Alla grenar simmas i samma ordning på de sex orterna varefter resultatlistorna slås samman och de simmare som har de bästa tiderna i landet går vidare till SUMSIM:s riksfinal som simmas i Filborna Arena i Helsingborg den 17-18 december.

Tävlingsplatser är:
Rosenlundsbadet i Jönköping - arrangör Jönköpings Simsällskap
Valhallabadet i Göteborg - arrangör Västsvenska Simförbundet
Tivolibadet i Kristianstad - arrangör Kristianstad SLS
Simhallen i Härnösand - arrangör Härnösands Simsällskap
Jakobsbergs Simhall - arrangör Järfälla Simsällskap
Fyrishovsbadet i Uppsala - arrangör Upsala Simsällskap

Från LASS deltar 36 simmare i åldrarna 11-16 år i regionsfinalen som simmas i Rosenlundsbadet i Jönköping. De individuella åldersklasserna i SUM-SIM är 13 år och yngre, 14 år samt 15-16 år. Lagkapperna simmas i två åldersklasser: 14 år och yngre samt 16 år och yngre.

Ur Bo Hulténs krönika "SUM-SIM - en 50-årig kärlekshistoria":
1961 startade Sum-Sim. Det betyder att vi år kan fira ett 50-års jubileum för en av svensk idrotts största och äldsta idrottspropagandor. Det är bara TV-pucken som har en historia som är äldre – startades 1959.

Sum-Sim eller som det egentligen skall uttydas, Svenska Ungdomsmästerskapen i simning kom till stånd efter ett nattligt möte mellan tidningen Expressens grundare Carl Adam Nycop och tidningen Kvällspostens sportchef, Birger Buhre. Buhre hade imponerats av de amerikanska age-group tävlingarna i simning och ville överflytta konceptet till Sverige. Sagt och gjort. Birger Buhre som förutom jobbet som sportchef också var UK-chef i simning fick till ett möte med värste konkurrenten Expressens, legendariske grundare Nycop och han tände på alla cylindrar.

De första cirka tio upplagorna av Sum-Sim bestod av tre nivåer. Massmönstring, Regionsfinal och Riksfinal... Läs hela krönikan genom att klicka här.

Här kommer alla resultaten i realtid.

Här finns Svenska Simförbundets Mästerskapssida med resultat, kommentarer och bilder.

Mer information: LASS elittränare Mikael Holmertz, 0706-30 28 00

• sumsim