Guldmedalj till Linköpings ASS och Carl Norlander vid sista dagen av SUMSIM

Vid sista dagen av SUMSIM (Svenska Ungdomsmästerskapen) i 50-metersbassäng i Alidebergsbadet i Borås blev det ytterligare en guldmedalj för Linköping och Carl Norlander när han simmade  1500 m fritim på tiden 16:40.77.

- Det var en riktigt bra femtonhundring, säger LASS ungdomstränare Jens Persson. Carl gjorde en riktig scenförändring och simmade till sig guldmedaljen i överlägsen stil.

Jens beskriver denna "scenförändring":

- Carl har ju haft det lite tungt ett slag. Inte så att det är något fel på formen, utan det är hela tiden ett lärande där det gäller att hitta just sitt eget sätt att simma ett lopp på bästa sätt. Och idag blev det en jätteviktig och mycket positiv läxa.

Kvällen resulterade dessutom i några fjärdeplaceringar; först ut  Madelene Andersson på 100 frisim med tiden 59.73.

- Det var en riktigt bra frisimshundring, den näst bästa hon någonsin gjort, säger Jens Persson, Den bästa simmade hon nämligen under förmiddagens försökssimningar då hon simmade på 59.62.

På fjärde plats kom också herrlaget på 4x100 frisim där Grim Sjöberg, Oskar Gannholm-Johansson, Carl Norlander och Daniel Olsson simmade upp sig från en 14:e plats i startlistan till att sluta på fjärde plats med tiden 3:42.38.

- Det var ett underbart lopp, säger Jens Persson. Alla killar gjorde en jättebra prestation, men allra särskilt utmärkte sig Daniel Olsson på sistasträckan. Han kom hit med ett personligt rekord på 59 sekunder, och här simmade han på 55.67 i laget. Mycket bra simmat! Daniel har för övrigt haft ett mycket ba SUMSIM där han slagit personligt rekord på allt, bland annat putsade han sin tid på 200 ryggsim med 3 sekunder häromdagen.

Madelene Andersson simmade även final på 400 medley där hon kom på åttonde plats med tiden 5:20.98.

Även tjejernas lag på 4x100 medley får lovord av Jens Persson:

- Daniela Kindstrand, Emelie Gidlöf, Elin Elm och Sofia Henell simmade alla på eller under sin personliga rekord. Mycket starkt jobbat!

Sammanlagt blev det fem medaljer för simmarna från LASS under 2013 års SUMSIM i 50-metersbassäng. Carl Norlander tog hem fyra av dessa med sina guld på 1500 frisim och 400 medley samt sina brons på 200 medley och 400 frisim. Madelene Andersson erövrade ett brons på 800 frisim.

Nu väntar tre veckors semester för simmarna.

- Sedan kommer vi igen med nya tag, säger Jens Persson, Det är ju nu i höst vi startar upp vår fyraårsplan som ska ta oss tillbaka till toppen i Simsverige!

Mer information: LASS ungdomstränare Jens Persson 0734-26 00 26

• simtävling