Pressmeddelande -

Lavazzas ikoniska blandningar kommer nu i koldioxidneutrala** kapslar kompatibla med Nespresso* original-maskiner.

Nu lanserar Lavazza fyra nya koldioxidneutrala** aluminiumkapslar som är kompatibla med Nespresso* original-maskiner. Kapslarna är gjorda med Lavazzas mest ikoniska och karaktäristiska kaffeblandningar: Qualità Rossa, Qualità Oro, ¡Tierra! For Planet samt Crema e Gusto.

De nya kapslarna som är kompatibla med Nespresso* original-maskiner är gjorda av aluminium vilket gör dem återvinningsbara i Sverige. Kapslarna garanterar de bästa förutsättningarna för slutkvalitén på kaffet i koppen samtidigt som de har netto noll CO2-utsläpp**. Utsläppen under kapslarnas hela livscykel är nämligen klimatkompenserade i projektet Madre de Dios i Amazonas. Detta gäller alla utsläpp från början till slut genom samtliga stadier av produktion, transport, användande och återvinning.

Lavazzas första koldioxidneutrala** produktlinje för dagligvaruhandeln består av fyra blandningar. Den mest ikoniska är Qualità Rossa, en blandning som funnits i Lavazzas sortiment i över 50 år. Den har toner av choklad och hasselnöt och är en blandning av Arabica- och Robustabönor, vilket ger den sin karaktäristiska fyllighet. Även Lavazzas mest exklusiva blandning, Qualità Oro lanseras nu som aluminiumkapsel. Den är också en av de första kaffeblandningarna som Lavazzas grundare Luigi Lavazza producerade i sitt lilla rosteri 1956. Kaffet är en blandning av Arabicabönor och har en fruktig och blommig ton. ¡Tierra! For Planet, som representerar Lavazzas engagemang inom hållbarhet är en dubbelcertifierad ekologisk premiumblandning. Den är gjord på Arabicabönor från gårdar i Afrika, Syd- och Centralamerika som är certifierade med Rainforest Alliance och EU-lövet. Kaffet är milt och fruktigt med sötsyrliga toner av citrus och mandel. Den som gillar lite intensivare kaffe kan njuta av Crema e Gusto, som är den mest kraftfulla av de nya kapslarna. En kryddig och smakrik blandning med toner av choklad gjord på Arabica- och Robustabönor.

Förutom att de nya kapslarna är återvinningsbara så har de netto noll CO2-utsläpp** vilket betyder att alla koldioxidutsläpp relaterade till produktionen kompenseras genom ett specifikt utvalt kompensationsprojekt i Peru: Madre de Dios. Detta projekt bidrar till att skydda Amazonas regnskogar från den påverkan vi människor utsätter den för. Projektet bidrar till att drastiskt minska olaglig avverkning och skövling av Amazonas och bevarar därför koldioxid som upptas av träden. Detta bidrar i sin tur till att skydda den lokala biologiska mångfalden såväl som försörjningen för lokala inhemska samhällen som är beroende av skogen. Projektet är certifierat av två internationellt höga standarder: Verified Carbon Standard (VCS) och Climate och Community and Biodiversity Standards (CCB Gold).

- Vårt mål är att uppnå fullständig koldioxidneutralitet och resan började med att kompensera direkta utsläpp för koncernens kontor och produktionsanläggningar. För våra nya kaffekapslar tillämpar vi koldioxidkompensation på restutsläpp i hela värdekedjan, från kaffeodling till dess att kapseln återvinns. Därför är vi väldigt stolta över att kunna lansera våra första kaffekapslar som är koldioxidneutrala rakt igenom, säger Heléne Grannas, marknadschef Lavazza Sverige och Finland. Att nyheterna dessutom är baserade på våra existerande ikoniska produkter känns extra roligt och vi är övertygade om att våra kunder kommer bli lika glada som vi över att kunna hitta sina favoriter som kompatibla kapslar, fortsätter Heléne.

Kapslarna är kompatibla med alla Nespresso* original-maskiner. Ytterförpackningen är gjord på återvinningsbart och FSC-märkt papper från hållbart hållen skog. Aluminiumkapslarna återvinns i metallåtervinningen vid miljöstationer där de sedan tas om hand och återvinns. Lokala avvikelser kan förekomma beroende på den specifika kommunens avfallshantering. Förpackningarna om 10 kapslar, finns hos Ica, Coop, Hemköp, Willys, City Gross och Mathem. Rekommenderat ca pris är 29,90 SEK.

* Lavazza är inte anslutet till, stött eller sponsrat av Nespresso.

** Lavazza bidrar med netto noll CO2-utsläpp genom att fullt ut klimatkompensera för dessa produkter.

• nya produkter
    • espresso
    • lavazza
    • kaffe
    • gastronomi
    • nespressokompatibel

Om Lavazza Group

Lavazza som grundades i Turin 1895, har ägts av familjen Lavazza i fyra generationer. Som ett av världens viktigaste kafferosterier verkar koncernen nu i mer än 140 länder genom sina dotterbolag och distributörer, med 70% av intäkterna som genererats utomlands och totalt över 4 000 anställda.

De företag som ingår i Lavazza-koncernen består av Frankrikes Carte Noire och ESP (förvärvades 2016 respektive 2017), Danmarks Merrild (2015), Nordamerikas Kicking Horse Coffee (2017), Italiens Nims (2017) och Australiens Blue-verksamhet Pod Coffee Co (2018). I slutet av 2018, efter ett förvärv, skapades Lavazza Professional Business Unit, som inkluderar Office Coffee Service (OCS) och Vending-system Flavia och Klix.

www.lavazzagroup.com

Emelie Dimberg