Odla egna snittblommor – från frö till bukett

Odla egna snittblommor – från frö till bukett

Från frö till flora är en heltäckande och inspirerande guide till hur du lyckas med snittblomsodling i din egen trädgård. Boken är skriven av floristen Sofia Wikander, trädgårdsmästaren Paulina Alesand och fotografen Malin Mörner.

Har du länge önskat dig en färgsprakande rabatt utanför fönstret, en livfull blomsteräng i din trädgård eller dagsfärska egenodlade buketter i ditt hem? Från frö till flora av Paulina Alesand, Malin Mörner och Sofia Wikander väcker dina blomsterdrömmar till liv och hjälper dig att hitta rätt bland frön, plantor och blommor.

Boken blir en hjälpande hand när du planerar, sår, vårdar och skördar din blomsterodling. Den innehåller mängder med tips och råd om hur du bygger odlingsytor, anpassar odlingen efter klimat, sköter om sådden och vilka blommor som passar bra ihop i en bukett. Boken går igenom alla årets säsonger och ger dig nycklar till att få din trädgård att stå i full blom.

Du får också lära dig att utveckla din kreativitet samt skapa olika slags inspirerande och hållbara arrangemang med blommorna.

– I den här boken har vi samlat våra kompetenser och praktiska erfarenheter av att odla snittblommor. Med en odlingsfilosofi som grundar sig i rörelsen Slow Flowers vill vi både inspirera till snittblomsodlande och samtidigt gynna den miljö som finns i trädgården. Slow Flowers handlar om att odla blommor som trivs i vårt klimat och som till största delen får växa utomhus, direkt i jorden i sin egen takt, säger Sofia Wikander, Paulina Alesand och Malin Mörner som tillsammans utgör trion Blomsterodlarna.

Sagt om Från frö till flora:

"Från frö till flora är en bibel för den som drömmer om att plocka in prunkande buketter från de egna blomsterrabatterna." Carina Sigurdsson Löpp, Länstidningen Södertälje

”Boken innehåller allt man överhuvudtaget kan tänka sig om snittblomsodling och mer därtill, inklusive tips för att öka kreativiteten.” Julia Hackman, BTJ

Utgivningsdag: 2023-03-20
Recensionsdag: 2023-03-20
Författare: Paulina Alesand, Malin Mörner, Sofia Wikander
Omslag och formgivning: Lina Andersson
Foto: Malin Mörner

BLOMSTERODLARNA utgörs av tre blomsterälskare som brinner för odling, hållbarhet och personlig utveckling. Paulina Alesand, Malin Mörner och Sofia Wikander är trädgårdsmästaren, fotografen och floristen som tillsammans håller utbildningar i snittblomsodling och eget företagande inom Slow Flower-rörelsen.