Kliniska resultat - implantat med bisfosfonat sitter bättre fast i ben

Kliniska resultat - implantat med bisfosfonat sitter bättre fast i ben

LEAD-bolaget AddBIO har utvecklat Zolidd®, ett patenterat nanolager som frisätter bisfosfonat, ett benstärkande läkemedel, för ortopediska och dentala implantat. En klinisk forskningsstudie som genomförts vid universitetssjukhuset i Linköping visar att dentala implantat som behandlats med bisfosfonat sitter bättre fast i benet.

”Detta är en oerhört viktig studie för AddBIO. Med stöd av dessa resultat är vi nu redo att ta nästa steg vad gäller kommersialisering av Zolidd”, säger Trine Vikinge, VD på AddBIO.

Miljoner människor världen över har tandimplantat, dvs. titanskruvar insatta i käkbenet som fäste för konstgjorda tänder. När dessa sätts in händer ofta att patienten inte får tugga med implantatet under en lång tid, då benet som skruven sitter i inte håller för detta. Först efter flera månader har benet runt skruven läkt och blivit tillräckligt starkt för att patienten ska kunna återfå normal tuggfunktion.

”Resultaten från studien visar att lokal bisfosfonat ger ökad stabilitet, vilket innebär att man skulle kunna förkorta tiden till att återfå normal tuggfunktion och därmed minska lidandet för patienten”, säger professor Per Aspenberg, överläkare vid universitetssjukhuset i Linköping och en av grundarna till AddBIO