LEAD-bolaget AddBIO tar in 9,4 miljoner kronor i nyemission

LEAD-bolaget och Accelerators dotterbolag AddBIO tar in 9,4 miljoner kronor i en nyemission i vilken Almi Invest investerar 3 miljoner kronor och Accelerator 4,2 miljoner kronor. AddBIO får samtidigt ytterligare två nya ägare som tillsammans med andra befintliga ägare investerar resterande 2,2 miljoner kronor.

AddBIO har utvecklat Zolidd®, ett patenterat nanolager som frisätter bisfosfonat, ett benstärkande läkemedel, för ortopediska och dentala implantat. I februari meddelades positiva kliniska resultat från den forskningsstudie som genomförts vid universitetssjukhuset i Linköping och som visar att dentala implantat som behandlats med bisfosfonat sitter bättre fast i benvävnaden.

Läs mer i pressreleasen från Accelerator

AddBIO är ett LEAD-företag. LEAD är en företagsinkubator som stöttar utvecklingen av innovativa, unika och tillväxtorienterade bolag genom en strukturerad process och anpassad coachning. Verksamheten ägs av Linköpings Universitet och finansieras därutöver av Norrköpings respektive Linköpings kommun samt Innovationsbron. I dagsläget stöttar verksamheten 23 bolag. www.leadincubator.se