Minska stressen bland nyanställda genom väl genomförd onboarding

Nya forskningsrön kring kopplingen mellan stress och onboarding

I en färsk rapport från Karolinska Institutet undersöktes onboardingen av personer som är nya i arbetslivet samt de upplevelser och utmaningar som uppstår under det första året. Det framkommer, inte helt oväntat, att organisationer med väl fungerande onboarding har nöjdare medarbetare och är mer framgångsrika än andra.

De tre första månaderna är avgörande för hur väl nyanställda lyckas sätta sig in i arbetsuppgifterna och kulturen. Under denna period upplever nya medarbetare fenomenet "nyhetens obehag", en period präglad av överbelastning, osäkerhet i sin kompetens samt ensamhet. Det är då viktigt att det finns mål och strategier för hur personen ska lära sig uppgifterna, komma in i kulturen och skapa relationer på arbetsplatsen.

Enligt Petter Gustavsson, professor i psykologi, behövs nya insatser på många arbetsplatser - dels för att minska medarbetarnas oro för att göra fel, dels för att arbeta mer effektivt med återhämtning.

Du kan läsa den sammanfattade versionen av Karolinska Institutets rapport "Nya professionella" samt Learnsters tips för en lyckad onboarding i artikeln Minska stressen bland nyanställda genom väl genomförd onboarding.

• onboarding
  • företagskultur