LeaseCloud AB årsredovisning 2017

LeaseCloud AB avger härmed årsredovisning för sitt första räkenskapsår, bolaget har sitt säte i Stockholm. I den här årsredovisningen anges belopp i SEK om inget annat särskilt anges.

Allmänt om verksamheten

Digital Leasing är framtiden. LeaseCloud är plattformen. Vi ansluter leasingbolag, e-handel, CRM, affärssystem, butiker och försäkringsbolag i en gemensam digital plattform. Snabbt, enkelt, stor valfrihet och effektivt.

LeaseCloud är en molnbaserad plattform som digitaliserar och standardiserar arbetsflödet för leasingavtal. E-handlare får tillgång till flera leasingbolag med sekundsnabb hantering av avtal och digital signering. Kunder får bättre priser, större valfrihet och möjlighet att handla på leasing direkt i en webbshop.

Väsentliga händelser under räkenskapsåret
Bolaget har under verksamhetsåret fokuserat på att utveckla LeaseCloud plattformen. För att säkerställa funktionalitet av LeaseCloud och för att bättre förstå våra e-handelskunder startades under våren 2017 PerMånad.se, en e-handel som erbjuder ett begränsat sortiment av IT utrustning till företagskunder med endast leasing som betalningsalternativ.

PerMånad.se har under året genererat över 80 leasingavtal sedan starten i maj. All leasingförsäljning görs via externa leasingbolag som övertar all kreditrisk efter det att leasingavtalet har ingåtts. Leasingavtal har placerats hos Grenke Leasing samt IKANO.

Bolaget har under året utvecklat betalmoduler för WooCommerce och Magento, två populära e-handelsplattformar. Betalmodulerna gör det möjligt för e-handlare att ansluta sig till LeaseCloud och erbjuda leasing som betalningsalternativ.

Bolaget har under verksamhetsåret bytt namn från Montly AB till LeaseCloud AB, Montly har registrerats som bifirma.

Framtida utveckling
Försäljningstillväxten för PerMånad.se har under 2018 varit god. Det första kvartalet genererades strax över 3Mkr i godkända och signerade leasingavtal.

En integration med Nettailer, en ledande e-handelsplattform för IT branschen, har genomförts under första kvartalet 2018. I mars lanserade bolaget Leasa.se, en konceptbutik på Nettailer plattformen. På Leasa.se finns ett produktsortiment tillgängligt med över 100 000 artiklar från tillverkare som Lenovo, HP och Dell.

Bolaget har ingått ett av avtal med Ingram Micro, världens största IT distributör, om att erbjuda Ingrams återförsäljare digital leasing via en integration av LeaseCloud i Ingrams e-handelsplattform. Detta möjliggör för Ingrams över 3,000 återförsäljare att helt digitalt generera leasingavtal för sina slutkunder.

Kassalikviditet och eget kapital bedöms som tillräcklig för att klara driften under nästkommande verksamhetsår, men mot bakgrund av det stora intresse bolaget möter i sin marknad planeras nu en större kapitalanskaffning i syfte att kapitalisera på dessa möjligheter.

LeaseCloud årsredovisning 2017