Elbilar nu billigare än bensin- och dieselbilar i majoriteten av Europas länder – Sverige med tredje lägst totalkostnad

LeasePlan Sverige delar nu med sin av nyckelinsikterna från Car Cost Index 2021, en europeisk undersökning som jämför hur totalkostnaden för bilar med olika drivmedel skiljer sig mellan europeiska länder. Indexet visar att små och medelstora elbilar nu har lägre totalkostnad än bensin- och dieselbilar i de allra flesta länderna. I Sverige är totalkostnaden för att äga en elbil lägst i Europa, efter Tyskland och Grekland.

LeasePlans årliga bilkostnadsindex ges ut för sjätte gången och innehåller en omfattande analys av totalkostnaden (TCO) av att äga en bil, vilket inkluderar bränsle/energi, värdeminskning, skatt, försäkring och underhåll, i totalt 22 europeiska länder. Sverige sticker ut som ett av de länder där det är mest kostnadseffektivt att välja elbil. I Sverige är totalkostnaden för att äga en elbil lägst i Europa, efter Tyskland och Grekland.

– Det är glädjande att Sverige hamnar högt upp på listan. Samtidigt ska vi komma ihåg att det finns väldigt mycket kvar att göra i Sverige för att vidare främja såväl företags som privatpersoners övergång till elbilar. Vår senaste undersökning bland svenska tjänstebilsförare visar till exempel att endast 2 procent anser att det finns tillräcklig med laddstationer i Sverige och bara 12 procent tycker regeringen gör tillräckligt för att främja övergången, säger Malin Malm, Commercial Director på LeasePlan Sverige.

– Förarna ser även kritiskt på utbyggnaden av laddstationer runtom i Europa, bara 12 procent skulle känna sig bekväma att göra en längre bilresa i Europa med tanke på räckvidd och antal laddstationer längs med vägarna, fortsätter Malin Malm.

Nyckelinsikter från undersökningen

• Den genomsnittliga kostnaden för att äga en bil skiljer sig mycket mellan länderna i Europa. Från 7432 SEK per månad i Grekland till 11384 SEK i Schweiz. I Sverige är genomsnittet 8893 SEK.
  • I Polen är det billigast att köra bensinbil och i Grekland är det billigast att köra dieselbil.
  • Elbilar i det som kallas premium mid-size-segmentet (D2) såsom Polestar 2 och Mercedes EQA, har lägre totalkostnad än bensin- eller dieselbilar med förbränningsmotor i 17 av 22 undersökta länder, däribland Sverige. (Se lista nedan).
  • Mindre elbilar i det som kallas compact-segmentet (C1) såsom Volkwagen ID.3 och Kia Niro, har lägre totalkostnad än bensin- eller dieselbilar med förbränningsmotor i 14 av 22 undersökta länder, däribland Sverige.

Totalkostnad för att äga en bil i D2-segmentet.

Diesel

SEK 10794

SEK 12224

Om undersökningen
De 22 länder som ingår i undersökningen är: Österrike, Belgien, Tjeckien, Danmark, Finland, Frankrike, Tyskland, Grekland, Ungern, Irland, Italien, Luxemburg, Nederländerna, Norge, Polen, Portugal, Rumänien, Slovakien, Spanien, Sverige, Schweiz och Storbritannien. Totalkostnaden beräknas som ett medelvärde under de första fyra årens ägande och antar ett genomsnitt på 30 000 körda kilometer per år.

Valutaomräkningarna är baserat på valutakurs 1 Euro = 10,00 SEK per den 21 oktober 2021.

Om LeasePlan

LeasePlan är världsledande inom leasing och vagnparksadministration med en total vagnpark på 1,8 miljoner fordon i 29 länder. LeasePlans kärnverksamhet handlar om att ta hand om fordonet under hela dess livscykel, vilket innebär allt från inköp, försäkring och underhåll, till försäljning av fordonet efter leasingperiodens slut. LeasePlan är starkt engagerade och drivande för att minska utsläppen till noll och har satt ett ambitiöst internt mål att uppnå netto nollutsläpp från sin totala flotta år 2030. Med över 50 års erfarenhet är LeasePlan en pålitlig samarbetspartner för våra kunder inom segmenten privat, SME och företag. Vår mission är att tillföra innovativa, hållbara leasinglösningar så att oavsett vem du är eller var du behöver vara så kan du fokusera på annat. Läs mer på www.leaseplan.se