Bil som laddas

Elbilarna stärker sin position – tjänstebilsförarna skulle välja elbil om de skulle välja ny bil i dag

Närmare hälften av tjänstebilsförarna, eller 47 procent, skulle välja en elbil om de skulle byta tjänstebil nu. Elbilarna stärker därmed sin ledande position som förstahandsval. Det visar LeasePlans årliga tjänstebilsbarometer. Det som skapar tveksamheter är oro för både räckvidd och brist på laddstationer. Dessutom anser 61 procent att regeringen inte gör tillräckligt för att på skynda övergången till el.

Varje år kartlägger LeasePlan hur svenska tjänstebilsförare ställer sig till sin tjänstebil. Bland de dryga 3 000 förarna som svarat på undersökningen anger nästan hälften (47%) att de skulle välja en elbil om de skulle göra sitt tjänstebilsval i morgon. Diesel har backat i flera undersökningar och skulle nu bara väljas av en bråkdel av respondenterna. Samtidigt svarar 7 av 10 ja på frågan om de skulle kunna tänka sig att välja en elbil.

– Det är glädjande att efterfrågan på el och laddhybrider fortsätter öka trots att miljöbonusen för personbilar försvann i stort sett över en natt. Samtidigt visar undersökningen att räckvidden uppfattas som ett orosmoment och många anser att regeringen inte gör tillräckligt för att främja övergången till elbilar, säger Frank Alofs, vd för LeasePlan Sverige.

De vanligast förekommande orsakerna som de förare som inte kan tänka sig att välja en elbil anger, är att räckvidden per laddning är för kort (78%), att det finns för få laddstationer (65%) – siffror som visserligen sjunkit från förra mätningen, men som fortfarande är betydande. 15 procent anger att de inte kan tänka sig en elbil på grund av att regeringen tagit bort miljöbonusen.

Allt fler laddstationer
Bara 10 procent angav i undersökningen att de anser att det finns tillräckligt med laddstationer för elbilar längs med de svenska vägarna. Det är ändå en dubblering från förra årets blygsamma 5 procent. 21 procent säger sig vara bekväma med att göra en längre bilsemester i Europa med tanke på räckvidd och antalet laddstationer längs vägarna.

– Bara det senaste året har antalet laddpunkter i Sverige ökat med 50 procent. Naturligtvis är det flest laddmöjligheter runt storstadsområdena, och längs med de största motor- och landsvägarna. Där är det oftast inga problem, men ute på landsbygden är det mer utmanande och jag förstår att tjänstebilsförare måste kunna resa obehindrat i hela landet, tillägger Frank Alofs, vd för LeasePlan Sverige.

Incitament från regeringen saknas enligt tjänstebilsförarna
Andelen som anser att regeringen inte gör tillräckligt för att främja övergången till elbilar har i år ökat med tio procentenheter, till 61 procent från 51 procent 2022. Blygsamma åtta procent (13%) anser att regeringen gör tillräckligt, och nästan hälften (47%) svarar att miljöbonusen som drogs tillbaka kommer att påverka deras val av tjänstebil i framtiden.

Frågor från undersökningen:
Vilket bränsle skulle du välja om du skulle göra ditt tjänstebilsval imorgon? (Jämfört med 2022 års undersökning).

El, 47% (41%).
Bensin + el, 36% (35%).
Diesel + el, 20% (22%).
Diesel, 9% (10%).
Bensin, 4% (3%)
Bensin + Fordonsgas, 0% (1%).
Bensin + Etanol 0%. (0%.)
Vet ej, 3% (5%.).

Vad avgör ditt val av bränsle? (Jämfört med 2021 års undersökning).

Räckvidd, 52% (50%)
Ekonomi, 45% (49%)
Företagets bilpolicy, 37% (36%)
Koldioxidutsläpp och miljön, 32% (33%)
Bränsleförbrukning, 22% (25%)
Lättillgängligt, 22% (22%)
Beskattningsregler, 18% (21%)
Miljöbilspremier, 12% (14%)
Annat, 3% (3%)

Kan du tänka dig att välja en elbil? (Jämfört med 2022 års undersökning).

Ja, 69% (66%)
Nej, 23% (24%).
Vet ej, 8% (10%).

Om nej, varför inte? (Flerval) (Jämfört med 2022 års undersökning).

Räckvidden per laddning är för kort, 78% (81%)
Det finns för få laddningsstationer, 65% (70%)
För att batteriet tappar prestanda i kyla, 42% (42%)
Ökade elpriser 21% (-)
Det är för dyrt, 20% (20%)
Borttagen miljöbonus, 15% (-)
Oro för batteriets livslängd, 14% (18%)
Bilarna tilltalar inte designmässigt, 7% (7%)
Andrahandsvärdet är oklart 7% (12%)
Billigare med bensin/dieselbil, 5% (-)
Annat, 16% (15%).

Tycker du att det finns tillräckligt med laddstationer för elbil längs med de svenska vägarna? (Jämfört med 2022 års undersökning)

Ja, 10% (5%)
Nej, 67% (71%)
Ingen åsikt / Vet ej, 23% (24%)

Tycker du att regeringen gör tillräckligt för att främja övergången till elbilar? (Jämfört med 2022 års undersökning).

Ja, 8% (13%)
Nej, 61% (51%)
Tycker inte att de ska främja övergången till elbilar, 13% (14%)
Vet ej, 18% (22%)

Tror du att klimatbonusen som nu tagits bort kommer att påverka ditt val av miljöbil i framtiden?

Ja, 47%
Nej, 30%
Vet ej, 23%

Planerar du att bilsemestra i sommar? (Jämfört med 2022 års undersökning)

Ja, 48% (42%)
Nej, 37% (37%)
Vet ej, 15% (21%)

Vart vill du åka?

Inom landet, 48% (54%)
Inom Norden, 21% (17%)
Inom Europa, 30% (28%)
Längre 1% (0%)
Vet ej, 1% (2%)

Om du har, eller skulle ha, en elbil, skulle du känna dig bekväm att göra en längre bilsemester i Europa med tanke på räckvidd och antal laddstationer längs med vägarna i Europa? (Jämfört med 2022 års undersökning).

Ja, 21% (16%)
Nej, 61% (64%)
Ingen åsikt / Vet ej, 18% (19%)

Om undersökningen

Undersökningen genomfördes av marknadsundersökningsföretaget Detector på uppdrag av LeasePlan. Sammanlagt har 3 102 tjänstebilsförare i Sverige svarat på undersökningen.

I maj 2023 förvärvades LeasePlan av ALD Automotive globalt. Ayvens är representerat i 42 länder och har 15 700 medarbetare och en flotta om 3,4 miljoner fordon. Hösten 2023 lanserade LeasePlan | ALD Automotive det gemensamma globala varumärket Ayvens, som under 2024 kommer att lanseras i alla länder under 2024.