Tjänstebilsbarometern 2023: Volvo fortsatt vanligaste tjänstebilen – och dieseldrift har rasat i popularitet

LeasePlan Sverige har sedan 2013 publicerat en årlig Tjänstebilsbarometer. Senaste undersökningen visar att Volvo är den mest valda tjänstebilen. Tesla tappar efter tre år platsen som den tjänstebil som har mest nöjda förare.

Nu släpps resultatet från LeasePlan Sveriges årliga tjänstebilsundersökning där 3 102 förare deltog. Undersökningen visar att Volvo fortsatt är Sveriges mest valda tjänstebil. 31 (27) procent av förarna har en Volvo, vilket är en ökning fyra procentenheter jämfört med förra året och Volvo därmed tillbaka på samma nivå som 2021. På andraplats kommer Volkswagen med 17 (21) procent, följt av BMW med 14 (10) procent.

Lexus, som är nykomling på listan i år, har tillsammans med BMW tagit över förstaplatsen som de tjänstebilar som får högst betyg när tjänstebilsförarna betygsätter sin helhetsupplevelse. Båda landar på 4,2 på en femgradig skala. Tesla har under sina tre tidigare år på listan varit det bilmärke som haft nöjdast förare, men tappar i år en placering och lägger sig på en andraplacering med 4,1 i betyg tillsammans med Audi och Polestar. Den senare kom in på listan förra året och gick då in på en fjärdeplats som debutant. Förra årets jumboplacerade Peugeot har återhämtat sig från 2,5 i betyg förra året till ett mer övertygande 3,5 i år. I år hamnar Ford längst ner i listan med sina 2,8 i omdöme.

– Även i år har åtta bilmärken fått en fyra eller högre i snittbetyg, vilket bekräftar att tjänstebilsföraren generellt sett är fortsatt nöjd med sin bil. Framför allt är det komforten som hyllas av flest förare, förklarar Frank Alofs, vd för LeasePlan Sverige.

Eldrivet och laddhybrider ökar på bekostnad av diesel

En helt ny bild över vanligaste drivmedlet bland tjänstebilsförarna börjar framträda. I den senaste upplagan av Tjänstebilsbarometern är kombinationen av bensin och el det absolut vanligaste alternativet för tjänstebilar, 51 (39) procent. Samtidigt växer andelen helt eldrivna bilar från 11 till 20 procent.

Dessa drivmedelsvarianter har ökat på bekostnad av dieseln vars andel i år är nere på 20 (40) procent. Värt att nämna i sammanhanget är att andelen dieseldrivna tjänstebilar 2020 låg på 70 procent och fem år tidigare, 2015, då var 90 procent av tjänstebilarna dieseldrivna.

Enligt regeringen är utfasningen av bensin och diesel central för att nå klimatmålen.

– Det är väldigt positivt att fler väljer eldrivna bilar trots att incitamentet med klimatbonus togs bort över en natt i slutet av 2022. För att nå Sveriges klimatmål om nettonollutsläpp 2045 så behöver gemene man göra kloka val – även när det gäller tjänstebilen, konstaterar Frank Alofs. Vi har satt ett ännu tuffare krav på oss själva genom vårt mål om en fossiloberoende fordonsflotta redan 2030 och vi är på god väg dit.

Vad har du för tjänstebil i dag? (2023 jämfört med 2022)

1. Volvo 31% (27%)

2. Volkswagen 17% (21%)

3. BMW 14% (10%)

4. Mercedes 10% (10%)

5. Kia 4% (3%)

Vad är ditt helhetsomdöme om den bil du kör i dag? (2023 jämfört med 2022)

1. Lexus 4,2 (-)

2. BMW 4,2 (4,2)

3. Tesla 4,1 (4,4)

4. Polestar 4,1 (4,1)

5. Audi 4,1 (3,9)

Vilket drivmedel eller kombination av drivmedel är din bil avsedd för? (2023 jämfört med 2022)

1. Bensin + el 51% (39%)

2. El 20% (11%)

3. Diesel 20% (40%)

4. Diesel + el, 5% (5%)

5. Bensin 3% (4%)

Om undersökningen

Undersökningen genomfördes under 2023 av marknadsundersökningsföretaget Detector på uppdrag av LeasePlan. Sammanlagt har 3 102 tjänstebilsförare i Sverige svarat på undersökningen.

LeasePlan | ALD Automotive är en global ledare inom hållbar mobilitet som levererar fullservice-leasing, flexibla prenumerationstjänster, fleet management och multi-mobility-lösningar till kunder bestående av stora och små företag, medarbetare samt privatpersoner.

Med närvaro i 44 länder drar Automotive | LeasePlan nytta av sin unika position för att leda vägen mot nollutsläpp och fortsätta forma den digitala omställningen i industrin genom innovation och teknikbaserad service för att möjliggöra omställningen mot storskaligt användande av hållbar mobilitet.

Med 15 700 medarbetare globalt hanterar ALD Automotive | LeasePlan 3,3 miljoner fordon (i slutet av mars 2023).

Företaget är noterat på Compartment A på Euronext Paris (ISIN: FR0013258662; Ticker: ALD). Societe Generale är majoritetsägare till LeasePlan ALD Automotive.