Gåtor ska locka barn att läsa under jullovet

Inför jullovet 2017/18 har stiftelsen LegiLexi lanserat en tävling på sidan www.jagharläst.se. Tävlingen går ut på att läsa och lösa olika gåtor. Varje dag publiceras en ny julgåta där uppdraget till eleverna är att läsa mellan raderna och tillämpa sin bakgrundskunskap för att lista ut vad som döljer sig bakom julklappspappret eller som svar på gåtan.

För varje läst och löst gåta skickar eleven in sitt svar till läraren via sidan jagharläst.se och klassen samlar därmed poäng. Bästa klasserna i slutet av jullovet vinner presentkort på böcker till sin klass. Tävlingen pågår mellan den 23/12 - 7/1.

- Det har varit skoj att försöka hitta på alla gåtor. Vi har tagit kollegor och familjemedlemmar till hjälp och hoppas att vi har lagt ribban på en lagom nivå, säger Sara Magnusson som byggt sidan jagharläst.se.

Sommarens bokrecenserande och höstlovets läsutmaning fick bra genomslag och mycket positiv feedback från både lärare och elever. Inför jullovet har LegiLexi knåpat ihop inte mindre än 16 jullovsgåtor som kommer visas dag för dag på jagharläst.se med start 23/12. Gåtorna är tänkta att locka till lite läsning varje dag och därigenom träna såväl elevernas läsning som deras läsförståelse.

- Redan nu på fredag (15/12) börjar vi publicera dagliga träningsgåtor så att lärare och elever kan läsa och lösa tillsammans i klassrummet fram tills dess att lovet startar, avslutar Sara Magnusson.

• Skola

LegiLexi är en stiftelse med visionen att alla barn i Sverige ska lära sig läsa ordentligt innan de lämnar lågstadiet. Vi ger lärare gratis tillgång till kvalitetssäkrade digitala produkter och fortbildande material för att via lärarna nå ut till alla barn i Sverige nå vår vision.

Sofia Gottberg Norén

Presskontakt Verksamhetschef 070 789 20 29