Nyhetsbyrån Direkt och Legimeet erbjuder digitala och interaktiva bolagstämmor

Nyhetsbyrån Direkt och Legimeet erbjuder digitala och interaktiva bolagstämmor

Med Legimeets plattform för bolagsstämmor kan beslut tas genom votering och alla typer av ärenden kan behandlas precis som vid en fysisk stämma. Genom samarbetet skapas en unik plug-and-play-tjänst för digitala bolagsstämmor där stämmoplattform, studioproduktion och möjlighet till vidaredistribution genom Direkts och deras ägare Infronts kanaler ingår.

– I Legimeet har vi funnit en partner med stark förankring inom finans och tillsammans med Direkts och Infronts urstarka position ger det bästa förutsättningar att erbjuda en helhetslösning, inklusive professionell direktsänd studioproduktion utan fördröjning. När Legimeet förberett kundens agenda och röstlängd i plattformen behöver bolagsledningen bara komma och sätta sig i studion. Allt står riggat och klart, säger Lars Östlund, vd Nyhetsbyrån Direkt/Direkt Studios.

– Vårt erbjudande är unikt med direktsända interaktiva bolagsstämmor i realtid med studio och till konkurrensmässigt pris. Vi är övertygade om att det här samarbetet kommer att underlätta och utveckla bolagens kommunikation med sina aktieägare, även efter pandemin. När vi nu kunnat lösa alla nödvändiga delar för att genomföra digitala bolagsstämmor så att alla regelkrav uppfylls ser vi starten på en trend som kan komma att gå snabbt där digitala stämmor kommer att bli standard. Tiden med traditionella fysiska stämmor kommer då att ligga bakom oss, säger Johan Aronsson, vd Legimeet.

Faktaruta Digitala bolagstämmor
Alla aktieägare kan begära ordet i direktsändning
Röstning och personval med omedelbart resultat
Enkel och säker inloggning med BankID
Jävsundantag, t ex vid beslut om ansvarsfrihet
Stämmomaterial samlat i menyval
Aktieägarinformation synlig för alla
Digitala ”extrarum” för enskilda möten
Resultatet sparas automatiskt för protokoll och rapportering

Om Legimeet
Legimeet erbjuder fullt interaktiva stämmor för diskussion och röstning med uppkoppling helt utan fördröjning, allt i en och samma plattform.

Om Nyhetsbyrån Direkt
Direkt Studios producerar video för företag och aktörer på den svenska finansmarknaden, centralt belägen på Kungsgatan 33 i Stockholm City. Verksamheten är en fristående del av Nyhetsbyrån Direkt, frikopplad från Nyhetsbyrån Direkts redaktionella nyhetstjänst och ingår i Infrontkoncernen. Infronts realtidsterminaler och andra lösningar används i 14 länder med sammantaget 90.000 professionella användare.

För mer information, kontakta:
Lars Östlund, VD Nyhetsbyrån Direkt, lars.ostlund@direkt.se, 070-536 59 52
Johan Aronsson, VD Legimeet AB, johan.aronsson@legimeet.com, 073-380 00 25

Kategorier

Legimeet erbjuder fullt interaktiva online- och hybridstämmor där deltagarna kan se och höra anföranden, begära ordet, ställa frågor, diskutera och rösta – allt i ”direktsändning” och utifrån en och samma plattform.

Johan Aronsson

Presskontakt CEO +46 (0) 733 80 00 25

Vi skapar framtiden för formella möten

Legimeet erbjuder interaktiva, hållbara och effektiva formella möten som årsmöte eller bolagsstämma.

I Legimeet kan alla deltagare enkelt och säkert delta på lika villkor oavsett om de medverkar fysiskt eller digitalt. Alla funktioner är samlade i en och samma tjänst. Interaktion och röstning sker helt utan fördröjning. Vi lever upp till EU:s regler och direktiv (så som SRD II) samt svensk lagstiftning (ABL).

Legimeet har en lösning för alla typer av formella möten. Vi erbjuder poströstning, fysiska, hybrida och digitala årsstämmor för olika organisationer, företag, förbund och föreningar.

Legimeet AB
Magnus Ladulåsgatan 3, 118 65 Stockholm, SWEDEN