Inbjudande uppehållsrum som både används för skolarbete och för umgänge mellan lektionerna

​Lekolar inreder högstadiet på Bjursåsskolan

När Bjursåsskolans gamla och slitna högstadiedel skulle rivas och ersättas av en ny skolbyggnad fick Lekolar uppdraget att inreda alla elevnära miljöer. Den nya skolbyggnaden är på 2 600 kvadratmeter och har plats för 270 elever i årskurs 7-9. Skolans rektor Tim Guinane och hans arbetslag hade en önskan om att skapa en modern och trivsam skola anpassad efter dagens pedagogik.

Både elever och lärare har varit delaktiga i den nya skolans inredningslösningar och två tydliga önskemål har varit flexibilitet och ljuddämpning.

– För att skapa en lugn arbetsmiljö har vi valt att inreda klassrummen med elevbord 12:38, som har bordsskivor med ljudabsorberande yta i linoleum och ljudabsorbent på undersidan. Det ger en väldigt bra ljuddämpande effekt, säger Alexander Olovsson som är Lekolars representant i projektet.

Alexander berättar också att skolan valt 70x60-bord för att det ska vara enkelt att flytta runt dem och möblera om i olika sittningar efter behov.

– Ibland sker lärandet i större eller mindre grupper och ibland behöver eleverna kunna sitta enskilt och arbeta. Det måste vara enkelt och smidigt att flytta runt möblerna, säger Alexander.

Förutom de traditionella klassrummen består Bjursåsskolan av grupprum, uppehållsrum samt salar utrustade för slöjd, hemkunskap och naturorienterande ämnen. Det finns även ett café som fungerar som fritidsgård på kvällarna.

Tack vare skolbyggnadens arkitektur och smarta inredningslösningar finns det inga outnyttjade ytor på skolan. Alla korridorer och uppehållsrum är inredda med väl genomtänkta lösningar och överallt finns trevliga miljöer där eleverna kan sitta i grupper och arbeta eller bara hänga mellan lektionerna eller efter skoldagens slut.

Lekolar är marknadsledare i Norden på att skapa lärande miljöer i skolor och förskolor genom att tillhandahålla pedagogiska produkter, möbler och inredning, lekplatsutrustning samt förbruknings- och hobbyartiklar. Lekolar har marknadens största sortiment och kombinerar ledande varumärken med egna produkter.

Linda Sandin

Presskontakt Marknadschef