Expertens heta tips: Fördelarna med sexuell njutning under förlossningen

Att föda barn kan kännas smärtsamt och läskigt. Men även mäktigt och magiskt. Orgasmic Birth handlar om sensualitet och kroppslig medvetenhet under födseln och börjar bli ett allt vanligare samtalsämne i gravidkretsar. Tillsammans med sex- och förlossningscoachen Erika Alsborn tipsar det intima livsstilsvarumärket Lelo om hur man genom njutning och sensualitet åstadkommer en positiv förlossningsupplevelse.

Att få orgasm under graviditeten kan ha flera fördelar. Bland annat frigörs ämnet oxytocin, vilket sänker kortisolnivåerna, lindrar smärta och minskar spänningar. Sexuell njutning kan även skapa förutsättningar för en mer positiv förlossning. Orgasmic Birth handlar om att omfamna sin sexuella lust och njutning, för ökad avslappning och smärtlindring under tiden du föder. Genom att förbereda kroppen både mentalt, emotionellt och fysiskt ökar chanserna för en bättre förlossningsupplevelse.

För en del kan det kännas både främmande och underligt att kombinera förlossning med sexuell njutning. Men faktum är att det finns flera fördelar med att anamma sin sexuella njutning när man föder barn. Det kan till exempel göra att man blir mer avslappnad och känner sig stärkt under förlossningsarbetet. Det är inte ovanligt att höra om förlossningsrädsla eller om kvinnor som haft jobbiga eller till och med traumatiska förlossningsupplevelser. Det är ledsamt eftersom det i stället kan vara en otroligt mäktig upplevelse att föda barn, säger sex- och förlossningscoach Erika Alsborn.

Expertens tips för en mer njutningsfull förlossning:

Massage och smekningar

Genom massage och smekningar utsöndras kärlekshormonet oxytocin som verkar smärtlindrande och gör oss mer avslappnade. Genom att ta på dig själv eller låta din partner göra det under graviditeten och förlossningen kan det även bli lättare att efter graviditeten bibehålla sin sexuella identitet. Använd glidmedel eller en fuktkräm som även fungerar på kroppens mer intima områden och be din partner massera dig!

En atmosfär som gör dig trygg

Sjukhusmiljöer är inte alltid särskilt mysiga. För att få till en mer behaglig atmosfär kan det vara en bra idé att packa ner doftljus eller en doftspray som får dig att känna dig trygg och lugn. Du kan även testa att dämpa belysningen och sätta på en spellista med lugnande musik för att skapa en mer avslappnad och sensuell känsla i kroppen.

Onanera

När vi får orgasm släpper vi på spänningar. För att öka chanserna till en mer positiv förlossningsupplevelse är det just spändhet och rädsla man vill undvika. Att onanera mellan verkarna kan därför vara ett bra sätt för dig att slappna av. För dig som vill förenkla vägen till orgasm kan till exempel en klitorisstimulator vara ett alternativ.

Visualisera din förlossning

Visualisering är ett viktigt verktyg för att åstadkomma en mer njutningsfull förlossning. Om du kan se något framför dig är det lättare att få det att ske i verkligheten. Inför förlossningen kan det därför vara bra att förbereda dig mentalt genom att repetera positiva tankar kombinerat med visualisering kring det du vill ska ske.

Tänk på andningen

Kroppen har flera inbyggda verktyg som du kan använda dig av för att känna lugn och välbehag inför din förlossning. Genom att bli medveten om din andning och känna in kroppens energi kan du till exempel uppleva att du blir mer avslappnad.