Det trendar i sängkammaren 2024

Det trendar i sängkammaren 2024

Det pratas ofta om trender inom segment som mode och mat – men trender påverkar även våra relationer och vårt sexliv. Så vad kommer egentligen trenda i sängkammaren det kommande året? Självkärlek, nya sätt att se på relationer och AI dyker upp när LELO spanar in sextrenderna för nästa år.

Branschen för sexleksaker fortsätter växa trots stora ekonomiska utmaningar världen över. Som ett av de främsta märkena för intima livsstilsprodukter har LELO gjort en spaning på vad som komma skall och förutser sextrenderna för 2024.

Nu lämnar vi ännu ett år bakom oss, det första hela året utan restriktioner sedan pandemin. Från att ha blivit vana vid att endast träffa vissa kretsar har vi nu möjlighet att möta alla möjliga människor. Dejting får en ny betydelse när vi kan besöka restauranger, barer och andra tillställningar – och det får även sexlivet. Med ett nytt år kommer nya trender, inte minst kommer fokuset på en själv vara en viktig grund för både sex, dejting och livet i stort, säger Jenny Peura, marknads- och kommunikationschef på LELO i Sverige.

Tre spaningar inför kommande år

Självkärlek

Vi har gått tillbaka till en vardag där sociala tillställningar plötsligt ska ta plats igen och fokus på välmående inte får lika stor plats. Men i sociala medier talas det nu mycket om vikten av självkärlek, vilket kommer ha fortsatt stort fokus under 2024. I en undersökning genomförd av LELO visar det sig att ju lyckligare vi är desto mer produktiva är vi, vilket uppges av nio av tio personer. Sju av tio skulle dessutom gärna utnyttja lediga dagar till att fokusera på kärleken till sig själv. Att finna lycka kan kännas överväldigande, men det finns många mindre metoder att ta till sig – som att få en orgasm. Allt fler har insett de fysiska och psykiska fördelar som kommer med njutning. Att ha intima stunder i med sig själv kommer därför bli prioriterat nästa år, både för att lägga tid på sig själv och lyfta sitt mående.

Vi ser över våra relationer

Trots att självkärleken kommer vara stor under 2024 kommer andra relationer inte glömmas bort. Under första året utan pandemi har nya relationer känts extra spännande. Men nu börjar de korta förbindelsernas ”smekmånadsperiod” närma sig och i stället känns djupare relationer mer spännande. Kanske så pass spännande att vi inte bara nöjer oss med en person. En trendanalys från Google har visat att allt fler får ett intresse för ett romantiskt förhållande mellan tre partners. LELOs senaste undersökning visade även att en hel del, framför allt äldre män, är intresserade av flersamma relationer.

AI

Som för många andra branscher kommer AI att spela en stor roll i sexleksaksutvecklingen. Bland annat kan AI hjälpa till att styra leksakerna, få dem att vibrera i en viss takt eller integrera händernas rörelser till upplevelsen. Under 2024 kommer artificiell intelligens onekligen ta sig in i sängkammaren och hjälpa oss i vår njutning.